– Det är ett kul sätt att söka personal. Och det visar på att det finns ett intresse för att söka anställda via nätverket, säger Sofie Grant, som de senaste åren jobbat som pr-konsult på Microsoft.

Hur gick det till när du såg jobbet och sökte det?

– Någon hade gjort en retweet av ansökan, som jag snappade upp. Däremot skickade jag min jobbansökan via mejl och därefter följde en mer traditionell process med intervjuer innan jag fick jobbet.

Vad kände du till om Spotify innan?
– Jag har naturligtvis följt bolagets utveckling sedan tjänsten lanserades och är själv ett Spotify-fan.

Vad ska du göra rent konkret på Spotify?
– Som pr-chef kommer jag att jobba med att ta fram strategier och taktiska planer på hur bolaget ska jobba med media på de marknader vi finns på i Europa, och hjälpa till att bygga mediarelationer.

Har du någon plan för att göra Spotify mera känt i Europa och i världen?
– Det handlar om att få in fler användare och få dem att använda Spotify ännu mer och, förhoppningsvis, konvertera dem till betalande användare om de är nöjda med tjänsten.

Använder du Spotify själv?
– Självklart!

Kommer Spotify att lanseras i USA och kommer du i så fall att finnas med?
– Min roll är helt fokuserad på Europa.

När börjar du ditt nya jobb?
– Den 19 april.