De stora retailkedjorna har aldrig varit rädda att prova okonventionella metoder för att locka kunder till sina varuhus. Senast i raden är El-giganten, som under våren lanserar ett nytt koncept med fokus på friskvård och välmående.

Tanken är enkel: likväl som det finns en tv-avdelning, en vitvaru-avdelning och en Apple-avdelning på varuhuset ska det även finnas en massagehörna där kunderna för en billig peng erbjuds en stunds avkoppling och vila.

Konceptet, som går under namnet Kel-giganten, lanseras redan efter påsken.

– Vi vet av erfarenhet att det kan bli stressigt när man handlar i stora butiker. Kel-giganten blir ett sätt för våra kunder att slappna av. De shop-in-shop-koncept vi har idag fungerar väldigt bra och nu vill vi ta det till nästa nivå, säger Eddie Hernandez, marknadschef på El-giganten.

För de kunder som även passar på att köpa en ny tv vid besöket blir erbjudandet extra förmånligt. För varje 5 000 kronor som spenderas hos El-giganten ingår nämligen 30 minuters valfri massage.

– Det finns flera undersökningar som visar att en avslappnad person kan ta till sig ett butiksutbud på ett bättre sätt. Förhoppningsvis kan det här öka vår försäljning, säger Eddie Hernandez.

För den som redan har planerat in att lägga sig och koppla av under knådande från Kel-gigantens trygga händer måste vi tyvärr be vederbörande tänka om och reflektera över dagens datum.