Det blev ingen större revolution när Twitter igår kväll avslöjade sin plan för hur man bäst tjänar pengar på nätet. Det är sponsrade sökresultat a' la Google som ska utgöra stommen i bolagets intäktsmodell.

Tanken är att statusuppdateringar från betalande annonsörer hamnar högst upp i sökresultaten när en användare söker efter ett särskilt ord. Modellen är tydligt inspirerad av Googles framgångar med sponsrade söklänkar. Liksom hos storebror kommer annonserna att särskiljas från vanliga användares uppdateringar med en text som indikerar att de är just annonser.

I framtiden finns planer på att integrera annonserna i användarnas vanliga Twitterflöden. Tanken är att Twitter, genom att analysera vilken typ av ämnen som en användare skriver och läser mest om, kan lägga in sponsrade uppdateringar som känns relevanta.

– De sponsrade uppdateringarna ska förbättra den kommunikation som företagen redan har med sina kunder på Twitter, säger bolagets operativa chef Dick Costolo till New York Times.

Fyra år gamla Twitter har envist vägrat att försöka tjäna pengar på sin verksamhet – tills nu. En påklistrad intäktsmodell kommer förstöra tjänsten och få användarna att fly någon annanstans, har resonemanget varit. Det återstår att se om det nya upplägget med sponsrade länkar visar sig lika lönsamt som det gjort hos sökjätten Google.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

IT24.se Twitter: @IT24se Facebook Nyhetsbrev