Som IT24 tidigare rapporterat om beskyller Microsoft sina svenska återförsäljare för att vara långsamma att hoppa på molntåget.

Nu kommer nästa känga mot partnerledet. I november lanseras den svenska molnversionen av affärssystemet Dynamics CRM - en produkt som enbart kommer att säljas direkt. Därmed får Microsofts svenska partners också räkna med att mjukvarujätten lägger betydligt mer krut på direktförsäljningen än tidigare.

Enligt Ida Ljungbom, produktmarknadschef för Microsoft CRM, betyder lanseringen att Microsoft kommer få möjlighet att själva sälja mot nya kundgrupper. Hon pekar särskilt ut småföretag - traditionellt partnerföretagens kanske starkaste fäste på marknaden.

– Molntjänster är något som Microsoft satsar väldigt mycket på. Det är bra att kunden kan välja och det här är bra för dem som vill kunna köpa direkt, säger Ida Ljungblom, produktmarknadschef för Microsoft CRM.

Men era partners kan knappast tycka att det här är en jättebra idé?

– Nej, men vi måste tänka på kunderna i första hand. Det är säkert många som kommer att välja att köra systemen via partner. Men det ska finnas en möjlighet att köpa direkt från oss, säger Ida Ljungblom.

Ur Microsofts perspektiv ligger partnerföretagens framtid i kringtjänster och implementation, fortsätter hon. Det innebär att Microsoft sköter den huvudsakliga försäljningen och partnerföretagen kallas in vid särskilda behov.

– Vi kommer alltid att rekommendera en partner vid speciellt behov. De har vetat om det här och med sin expertkompetens kommer de att behövas.

Det här ett ganska tydligt steg mot mer direktförsäljning?
– Ja, det är det definitivt. Det blir något nytt att ta tag i för oss också.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

IT24.se Twitter: @IT24se Facebook Nyhetsbrev