I samband med den misslyckade rekonstruktionen av Teligent under hösten 2008 övertog Ericssonveteranerna Einar Lindquist och Mats Dahlin delar av bolaget. Då var det en problemtyngd förlustaffär på ruinens brant. Ett och ett halvt år senare kan de stolt visa upp resultatet av sitt arbete. Dagens Teligent är mindre och mer specialiserat - men lönsamt igen.

– Jag visste att det var ett bolag med stora problem, men det fanns också en möjlighet och en potential i det och många spännande saker att titta på, säger Einar Lindquist om vad som lockade honom att gå in i verksamheten.

Teligent är idag ett betydligt mindre bolag än tidigare. Verksamheten består i grunden av det tidigare affärsområdet messaging samt en rad patent och varumärken. Omsättningen för 2009 landade på 233 miljoner kronor, med ett resultat på 20 miljoner. När Teligent var som störst under 2006 låg omsättningen på över 600 miljoner kronor. Då fanns även verksamheter i Ryssland, Spanien och mellanöstern samt en rad dotterbolag som nu skurits bort ur verksamheten.

Det affärsområde som har fått bolaget att bli lönsamt igen kallas för Value Added Services och kretsar kring mjukvara för mobiltjänster. Två av de största affärerna är röstningssystemen till tv-programmen Idol och Melodifestivalen.

– Vi tillverkar bara mjukvaran och operatörerna tjänar pengar på sms, voicemail och röstning. I Norden jobbar vi främst med Teliasonera. Andra exempel är Yoigo i Spanien och BT i England. Under Idolfinalen i England är det 10 000 röstningar per sekund via telefoni och sms. Det är ett enormt tryck, säger Einar Lindquist.

Det första året efter konkursen gick åt till att få saker på plats i det nya bolaget och innebar en hel del kostnader. Men under 2009 lyckades Teligent vända de negativa siffrorna till vinst.

– Alla kunder som jag pratade med inför övertagandet sade att det var fantastiska produkter och bra människor, men att bolaget var väldigt rörigt att jobba med. De hade haft fem vd:ar på fem år och två kompletta styrelser så det fanns gott om människor att diskutera med, men det innebar också att det hade varit många strategibyten, säger han.

Einar Lindquist är övertygad om att bolaget kommer visa vinst även 2010. Men trots att skutan nu ser ut att vara vänd åt rätt håll har han inget enhetligt svar på själva kungsfrågan: vad var det som låg bakom det tidigare fiaskot?

– Jag har försökt svara på den frågan 100 gånger. Jag kan fortfarande inte sätta fingret på precis vad som gick fel. Jag är övertygad om att man hade en kultur i bolaget med för många skyddsmekanismer på plats, som gjorde att ingen tog ansvar. Men det vi såg var att kunderna köpte och tekniken fanns. Då gällde det bara att ändra på det beteendet.

Fakta

Teligent ägs idag av sex olika bolag.

Bakom bolaget står utöver Mats Dahlin och Einar Lindquist även namn som Ivar Strömberg, tidigare Song Networks, Nynäshamns starke man Ilja Batljan, Thomas Ivarsson, från bolaget Bussler samt Teligents grundare Ulf Lindsten och Pekka Peltola.

Dagens Teligent har runt 100 anställda, samt tar hjälp av ett hundratal konsulter som arbetar från Filipinernas huvudstad Manila. Bolaget har även egen verksamhet i Manila med 12 anställda.