Sony Ericsson fortsätter att minska på den globala mobilmarknaden. Under det första kvartalet 2010 minskade marknadsandelen till 3,1 procent, från 5,4 procent under fjolårets första kvartal. Leveransvolymen för bolaget låg på 9,9 miljoner enheter i kvartalet (14,5 miljoner ifjol).

Nokia, som fortfarande är störst på marknaden, minskade sin globala marknadsandel till 35 procent, från 36,2 motsvarande kvartal ifjol. Totalt levererade Nokia 110,1 miljoner mobiltelefoner i kvartalet (97,4 miljoner). För helåret 2009 låg marknadsandelen på 36,4 procent.

Samsung fortsätter att öka sin andel av marknaden. Under första kvartalet var den 20,6 procent, att jämföra med fjolårets 19,1 procent. LG däremot gick åt andra hållet. Bolaget minskade sin marknadsandel till 8,6 procent, från 9,9 procent.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Prenumerera på IT24s nyhetsbrev - vinn biobiljetter