I en anmälan till Datainspektionen anklagas Com Hem för att ha antecknat irrelevanta och negativa omdömen om en kund i sitt datasystem.

Enligt kunden beskrevs hon som ”otrevlig och aggressiv” i Com Hems datasystem. Dessutom läste operatörens supportpersonal upp omdömena för kundens sambo vid ett senare telefonsamtal.

Datainspektionen konstaterar att Com Hem därmed har brutit mot personuppgiftslagen. Uppgifterna är irrelevanta och har dessutom har behandlats i strid med god sed, enligt myndigheten.

”Datainspektionen förutsätter att Com Hem AB vidtar åtgärder för att i fortsättningen behandla personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagens bestämmelser”, står att läsa i beslutet.

Com Hem medger att uppgifterna aldrig borde ha lagts in i systemet och ber den drabbade kunden om ursäkt för det inträffade.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Prenumerera på IT24s nyhetsbrev - vinn biobiljetter