De senaste 18 månaderna har varit tuffa för hela spelbranschen. Uppsalabaserade Starbreeze har inte klarat sig undan heller. I mars beslutade sig Electronic Arts för att lägga ner ett av två spelprojekt som man lagt ut på Starbreeze.

Och när nu bolagets tredje kvartalsrapport kommer visar den att Starbreeze gått nästan fem miljoner back årets första tre månader, totalt nästan elva miljoner för de tre kvartalen. Kris?

– Nej, inte alls, försäkrar vd Johan Kristiansson.

– Det är en tuff period för oss, men med tanke på hur det sett ut i branschen den senaste tiden tillhör vi de få bolag som klarat sig bra. Nedläggningen av projektet är det som påverkat oss negativt ekonomiskt och för en kort tid även mentalt. Luften gick ur oss lite, men det har vi lagt bakom oss nu, säger han.

Starbreeze ingår i en liten grupp utvalda utvecklare som jobbar extra nära Electronic Arts. Vilka projekt det är som Starbreeze gör åt EA ska visserligen vara hemliga, men alla i branschen är eniga om att det är filmspelet till nya Bournefilmen samt en ny version av klassikern Syndicate. Kristiansson kommenterar inte saken, men att det är Bournespelet som lagts ner har i stort sett bekräftats av en källa inom EA. Att just det spelet lades ner är inte så konstigt.

Dels har EA och andra stora förlag lagt ner mängder av spelproduktioner under lågkonjunkturen. När Matt Damon dessutom tackade nej till en fjärde Bournefilm föll också själva förutsättningen för att göra ett filmspel.

Det är inte oväsentligt för Starbreeze del, eftersom det är uppenbart att nedläggningsorsaken inte var bristande kvalitet från utvecklaren utan ändrade yttre förutsättningar.

– Samtidigt som EA lade ner den ena projektet valde man att utöka det andra. Det var skönt, för dels har det gett oss större budget så att vi kunnat satsa alla resurser på det spelet. Dessutom visade det ju att EA har förtroende för oss som utvecklare.

– Det innebär också att EA verkligen tror på det här spelen och kommer att satsa mycket på marknadsföringen också. Det gör att vi känner oss väldigt optimistiska. Dessutom har den produktionen just gått in i en fas som är väldigt roligt och stimulerande, så vi är inne i en väldigt kul period rent arbetsmässigt här just nu.

Kristiansson får inte säga när spelet kommer att släppas. Det lär bli tidigast 2011, men antagligen först 2012. Samtidigt pågår införsäljningen av nya projekt.

Med sina 113 anställda är Starbreeze byggt för att ha två produktioner i olika stadier igång samtidigt.

– Det är många utvecklare som slagits ut under det här stålbadet, men vi har trots allt både klarat oss och fått större budget av EA för spelet vi håller på med. När vi nu är ute och pratar med förlag märks det både att konkurrensen är mindre och att det finns ett orubbat förtroende för oss.

Att ni gått elva miljoner back hittills, hur påverkar det er?
– Vi har en mycket stark kassa på 65 miljoner och de stora negativa effekterna av det nedlagda projektet har vi redan tagit. På lite sikt ser det väldigt bra ut för oss.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Prenumerera på IT24s nyhetsbrev - vinn biobiljetter