– Det här är en order som öppnar dörren till världen för oss, säger Jaycusts vd Jonas Hombert, som också är en av grundarna till bolaget.

Oprah Winfrey Show är ett av USAs mest sedda tv-program. Jaycuts programvara kommer användas i ett nytt programinslag där Oprah Winfrey letar nästa stora talkshowstjärna. Tittarna och deltagarna kan då använda Jaycuts verktyg för att klippa och redigera sina egna bidrag till snyggare och proffsigare filmer.

Vad affären är värd i pengar räknat vill Jonas Holmbert inte avslöja:

– Så mycket kan jag säga att det är en av största affärer som vi gjort i år och någonsin. Ja, vi har fått rätt bra betalt. Men även prestigemässigt betyder det en hel del när ett så stort och känt namn gör en affär med ett litet svenskt bolag, säger Jonas Hombert.

Tidigare har Jaycut tagit in cirka 50 procent av sina intäkter från utlandet. I år och tack vare Oprah Winfrey-affären kommer den siffran rusa till mellan 70 och 80 procent, säger han.

– För oss är Sverige nu en liten marknad, vi kommer att jobba mer internationellt än tidigare, säger Jonas Hombert.

Lättillgängligheten i Jaycuts programvara var nyckeln till affären, menar han.

– Vårt verktyg fungerar direkt i webbläsaren utan att man behöver ladda ner eller installera något tungt och otympligt program, säger Jonas Hombert.

Jaycut grundades 2007 av fyra personer, inklusive Jonas Hombert. Bland tidigare storkunder märks Procter & Gamble i Sydamerika och det svenska kosmetikabolaget Oriflame. Bolagets teknik har fått utmärkelser av bland andra Google, tidningarna Internetworld och Business Week samt på den svenska Sime-konferensen.

– Vi har alla ett intresse av och viljan att förändra hur video fungerar på nätet. Det började redan när Youtube föddes. Då kom tanken på ett verktyg för att skapa och jobba med filmer direkt på webben, säger Jonas Hombert.