I samband med lanseringen av Iphone 3G för snart två år sedan fick Telia den exklusiva rätten att sälja den på den svenska marknaden. Det dröjde nästan ett år innan andra operatörer fick ta in telefonen i sina sortiment, vilket gjorde det mycket svårt för dem att matcha Telias försäljningssiffror under lanseringsperioden.

Mycket tyder på att en liknande försäljningsanstormning är på väg när nu Iphone 4 lanseras i Sverige i juli. Men enligt väl placerade källor i branschen har Apple övergivit sin strategi med exklusiva operatörsavtal. Sannolikt är att Iphone 4 kommer att lanseras på bred front hos flera svenska operatörer redan från start.

– Det besked jag fått är att det inte blir någon exklusivitet alls på den svenska marknaden, säger en insatt källa till IT24.

Exklusivitetsavtal är en vanlig strategi som anses gynna både operatörer och mobiltillverkare. Operatören får ensamrätt på en attraktiv produkt och kan därmed locka till sig fler kunder. Leverantören kan ställa större krav på både marknadsföringshjälp, marginaler och produktens placering i butiker och webbshoppar.

Apple har bekräftat att Iphone 4 släpps i Sverige i slutet av juli, men inget exakt datum finns spikat. Trots det har Tre, Telia och Telenor alla börjat ta emot förhandsbokningar på den nya telefonen. Samtliga operatörer har kölistor där intresserade kunder kan anmäla sig för att först få information om Apples senaste produkt.

Det finns dock inga garantier för att det ger en tidig leverans. Apple är ökända för att vara mycket sparsamma med information om leveransvolymer.

Enligt uppgifter till IT24 har varken återförsäljare eller operatörer fått någon information om hur många telefoner som kommer nå den svenska marknaden i samband med lanseringen.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Prenumerera på IT24s nyhetsbrev - vinn biobiljetter