Ateas köp av Portal innebär att två bittra konkurrenter ska bli till en. För Tomas Wanselius, vd på förvärvade Portal, väntar nu utmaningen att sy ihop de två bolagens kulturer till en.
– Jag tror att vi passar bra ihop. Om man tittar på marknaden och vad som händer så är det alltid en styrka att bli större. Det är viktigt med ett bredare utbud, det är en stor del i varför Portal gör det här. Atea byggs väldigt mycket av olika entreprenörer. Det är Topnordics, Martinssonar och Officebolag, säger Tomas Wanselius.
Vid tidigare Ateaförvärv har det uppstått en hel del missnöje hos personalen i de mindre bolagen. När Atea under våren köpte Officebolagen i Karlstad, Västerås, Eskilstuna och Borås slutade det med att många anställda hoppade av och startade nya, konkurrerande verksamheter.
Finns det en risk att många väljer att hoppa av?
– Jag hoppas att vi kan göra så att människan fortfarande syns. Om man inte tycker att det känns spännande får man väl göra något annat. Vi har ju inget slaveri i Sverige, men jag tror att personalen tycker att det här blir kul, säger Tomas Wanselius.
Affären med Atea är fortfarande i ett tidigt stadium. Det är därför inte helt klart med rollfördelningen i det nya bolaget.
– Jag hoppas att jag får hålla på med försäljning, det är det jag gillar allra bäst och det tror jag att jag kommer att göra, säger Tomas Wanselius om sin egen framtida roll.
Vilka ser ni som er huvudkonkurrent i Stockholm?
– Jag har fortfarande stor respekt för Dustin. Jag har tidigare sagt att Atea och Dustin är våra huvudkonkurrenter, så Dustin är väl den konkurrent vi kommer att titta på.
Atea betalar 125 miljoner kronor för Portal. Det är en prislapp som är betydligt lägre än det belopp som det tidigare spekulerats i.
Har ni fått för lite betalt?
– Det är ni som har spekulerat. Ni gissade fel.
Så ni är nöjda med det priset?
– Det är ett värde som marknaden sätter.