Det senaste förvärvet från Google är reseinformationsföretaget ITA, men dessförinnan har företaget köpt 20 bolag de senaste 12 månaderna.

Google köper allt mer teknik och talanger från nystartade företag, i stället för att utveckla inom de egna väggarna, säger Scott Austin, chefredaktör på Dow Jones Venture Wire.

I början av 2009 stannade Googles förvärvsmaskin upp. Men i oktober gick vd Eric Schmidt ut med att företaget är öppet för nya förvärv:

– Vi är öppna för nya affärer, strategiska köp, både små och stora, var hans budskap.

Hittills leder Google inköpsstatistiken för i år, när det gäller antalet förvärvade företag, enligt uppgifter från Dow Jones VentureSource.

Tidigare köpte Google både små och stora aktörer. Förvärvet av Doubleclick för 3,1 miljarder dollar och köpet av Youtube för 1,65 miljarder dollar tillhör de större, men under 2010 har Google inte gjort någon miljardaffär. Förvärvet för av Admob 750 miljoner dollar toppar listan.

Under hela perioden mellan 2000 och 2009 ledde Cisco förvärvsligan med 48 köp, följt av IBM med 35, Microsoft med 30, EMC med 25 och Oracle med 23. Google låg på niondeplats med 17 köp, vilket dock är imponerande för ett företag som grundades endast två år före millenieskiftet.

Google har även startat ett eget riskkapitalbolag, som investerat i 10 nystartade företag inom allt från läkemedelsforskning till onlinebetalningar, spel, energi och dataanalys.

Men Google blir troligen inte det företag som gör den största affären. Än så länge toppar Oracle, med sitt köp av Sun för 7,4 miljarder dollar, många gånger mer än Googles största förvärv.

IDG News