Microsoft protesterade nästan omedelbart efter att Yahoo Japan tillkännagjorde sitt nya avtal med Google, och uttryckte då oro över att det skulle ge Google för mycket kontroll över marknaden för sök- och sökannonsering i Japan. Avtalet innebär att Googles sökmotor kommer användas i över 90 procent av alla internetsökningar i Japan.

Nu väljer Microsoft att ta det ett steg längre och försöker övertyga den japanska motsvarigheten till Konkurrensverket om att det nya avtalet är skadligt för konkurrensen.

“Vi kommer att lägga fram bevis som förklarar varför vi anser att det här avtalet är mer skadligt för konkurrensen än Googles avtal med Yahoo från 2008, som det amerikanska justitiedepartementet ansåg var olagligt”, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Googles ståndpunkt är dock att avtalet i Japan är annorlunda. Även om Yahoo Japan kommer att använda Googles annonsplattform så kommer Google inte att tillhandahålla annonser, säger sökjätten. Och Yahoo Japan kommer att kunna skräddarsy Googles sökresultat och kommer att fortsätta kunna konkurrera som ett självständigt bolag.

Enligt tidningen Wall Street Journal kontaktade Google japanska myndigheter redan innan avtalet offentligjordes, och fick då beskedet att det inte fanns några problem så länge som de två företagen fortsatte att driva två separata verksamheter.

Microsoft menar dock att de godkände affären utan att ta hänsyn till annonsörer, publicister och konkurrenter och efterlyser en omprövning.

IDG News

Fakta

Japanska Yahoo meddelade på tisdagen att företaget skrivit under ett avtal med Google för att få ta del av sökjättens sök- och annonstjänster. Samarbetet väntas dra igång innan årsskiftet.

Avtalet kom som en blixt från klar himmel för många eftersom att Microsoft och Yahoo har ett tätt samarbete i USA och ett flertal andra länder, med syfte att hjälpa varandra i konkurrensen mot just Google.

Anledningen till att det ser annorlunda ut i Japan är att Yahoo bara äger 34 procent av Yahoo Japan. Den största ägaren är japanska Softbank.