Efter fiaskot med Wave har Google tagit nya tag i sociala medier-kriget mot Facebook. Den senaste åtgärden är förvärven av Jambool och Slide.
Det var förra veckan, bara 48 timmar efter att bolaget meddelat att Wave läggs ner, som sökjätten presenterade det första förvärvet, Slide, som enligt Reuters beräknas kosta 182 miljoner dollar.
Googles teknikchef David Glazer kommenterar köpet av Slide så här på bolagets blogg:
– Slide har redan erbjudit fascinerande sociala upplevelser för tiotals miljoner människor på olika plattformar, och vi har redan byggt in starka sociala komponenter i många av våra produkter som Gmail, Docs, Blogger, Picasa and Youtube, skriver han och berättar även att han har stora förhoppningar på Slide.
– När Slide-teamet ansluter sig till Google kommer vi att investera ännu mer för att göra Googles tjänster ännu mer sociala och utöka kapaciteten för våra användare.
Det andra förvärvet är Jambool och framför allt deras Social Gold, en tjänst som gör det möjligt för app-utvecklare att bygga in betalningslösningar i applikationer och spel. Google har än så länge inte velat kommentera Jamboolköpet, ett förvärv som beräknas kosta 70 miljoner dollar.