Niklas Hed startade Rovio 2003 tillsammans med några studiekompisar från Helsingfors tekniska högskola. De vann en tävling som Nokia arrangerade, bestämde sig för att starta bolag och under de kommande åren växte det till 50 anställda. Fram till 2008 gjorde man ett 50-tal spel, alla på mobila plattformar och i princip alla åt andra förlag eller uppdragsgivare.

Det var en värld långt från dagens, där Rovio är den hetaste spelutvecklaren för Iphone. Vad hände?

– Flera saker. Dels var det ingen bra affärsmodell att bara göra spel åt andra förlag, att inte äga spelen själva. Dels minskade marknaden och det var helt enkelt svårt att utvecklas och tjäna pengar. Så vi började fundera på vart utvecklingen var på väg och det var inte så svårt att förstå att det just då handlade om Iphone, säger Niklas.

De första två spelen man gjorde för Iphone passerade dock obemärkt.

– De var helt enkelt för svåra och gjorda för gamers snarare än vanligt folk som bara gillar att spela några minuter nu och då. Vi testade också att göra om några av våra gamla till Iphonespel, men det upptäckte vi snabbt var en riktigt dålig idé.

Tanken bakom Angry Birds var ändå inte särskild komplicerad: Det var lätt att konstatera att spel där man skjuter iväg saker är populärt på Iphone, alltså var det antagligen en bra spelmekanik att bygga på. Till det adderade man roliga karaktärer i form av de arga fåglarna man skjuter iväg och de elaka gröna grisarna man ska träffa. Men ett bra spel räcker inte.

– Nej, trängseln är för stor i Appstore, säger Niklas Hed. Vi förstod snabbt att antingen syns man inte och då säljer man väldigt lite, eller så syns man och då kan man sälja hur mycket som helst. I princip innebär det att man antingen måste synas som ett tips eller ligga på topp-tio-listan, men på topp-tio-listan kommer man ju inte om man inte syns som ett tips. Det är en svår ekvation när man gör sitt första Iphonespel och ingen känner till ens existens ens.

– Vi kände heller ingen på Apple, vi kom ju från hela andra mobila plattformar. Istället för att försöka skapa de kontakterna valde vi att gå via ett förlag. Vi valde Chillingo som redan hade haft flera spel som gjort succé på Appstore.

Det visade sig vara rätt väg. Några månader efter premiären i slutet av förra året lade Apple upp spelet just som en rekommendation. Ungefär samtidigt började spelet bli populärt i Finland där ryktet om det spridits djungelvägen. Sedan följde Sverige, därefter England och så världen.

Över 6,5 miljoner från 60 olika länder har köpt spelet hittills. Med ett pris på 99 cent och efter att Apple tagit sina 30 procent blir det intäkter på ungefär 4,5 miljoner dollar. Spelet finns nu dessutom även för Ipad, Palm och snart även för Androidtelefoner.

– Fast Android är en knepigare marknad, man måste gå genom operatörerna för att sälja några volymer av spelen. Kanske kommer det att fungera mer som Appstore i framtiden, men just nu gör det inte det, konstaterar Hed.

Nya Iphonespel är på gång från Rovio, men nu sker utvecklingen efter andra metoder än tidigare.

– Våra spelidéer görs nu först till minispel, sedan testar vi dem noga i olika testpaneler innan vi låter något gå vidare i utveckling.
Trots att vinsterna nu rakar i höjden har Rovio krympt. Idag är man 16 anställda, vilket visserligen är mer än förra årets 12 men ändå långt från de 50 man en gång var.

– Vi kommer aldrig att bli så stora igen, jag tror taket ligger vid 20. Har man 50 anställda blir den fasta kostnaden så hög och det ställs helt andra krav på administrationen. Istället hyr vi in expertis om det behövs.

Många av de mest framgångsrika utvecklarna bakom mobilspel finns i Sverige och Finland. Niklas Hed tror att förklaringen är enkel.

– Nokia och Sonyericsson finns här och har uppmuntrat den mobila spelutvecklingen, särskilt Nokia. Dessutom finns det en stark demoscen. Jag och många andra som nu har sina egna utvecklingsbolag för mobilspel har sin bakgrund i den scenen, säger han.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Du hänger väl med? Prenumerera på IT24s nyhetsbrev!

Fakta

Bolagsnamn: Rovio
Grundare: Niklas Hed
Antal anställda: 16
Antal användare: 6,5 miljoner människor har laddat ner Angry Bird, vilket genererat intäkter på ungefär 4,5 miljoner dollar.