När resten av branschen står och stampar och väntar på ett officiellt datum när de får börja sälja Apples hajpade Ipad, så finns det andra aktörer som redan har tjuvstartat. Redan nu finns det gott om Ipaddar att få tag i, i distanshandelns Mecka Borås.

– Det handlar inte om att vi har köpt in fem eller tio stycken för att köra en kampanj utan vi har tillgång till den mängd kunderna vill ha. Vi kan i alla fall klara en efterfrågan som är relativt stor, säger Tim Justesen, sortimentsansvarig på Ellos, som tycker det är ganska naturligt att starta försäljningen nu.

– Marknaden är relativt öppen i Europa och vi använder våra befintliga inköpskanaler för att få tag i det. Det är en helt godkänd aktör som vi jobbar med.

Kan du avslöja vad aktören heter och i vilket land är de verksamma?
– Helst inte, mer än att det är en av våra befintliga inköpskanaler.

Apple är kända för att vilja diktera villkoren för hur deras återförsäljare ska agera och brukar knappast vara överförtjusta i att någon väljer att gå sin egen väg.

Vad säger Apple om att ert agerande?
– De har inte hört av sig. Det handlar inte om att vi vill jävlas med Apple. Det är inte därför vi gör det, utan vi tycker att när vi har en möjlighet att erbjuda en produkt till svenska kunder så ska vi göra det. Den har trots allt funnits ganska länge på den engelska marknaden till exempel. Att Apple har en strategi för hur de vill prioritera länderna är inget vi lägger oss i. Apples strategi får de själva stå för.

Hittills har Ellos kunnat möta efterfrågan, men postorderbolaget har basunerat ut det i relativt liten skala, främst i form av en pressrelease. Exakt hur många som har sålts vill Tim Justesen inte avslöja.

– Än så länge har det varit intressant för kunderna, men det har inte varit ett hysteriskt intresse, säger han.

Vilka är det främst som köper?
– Det både befintliga kunder och nya kunder som handlar Ipad hos oss. Troligen är det många unga, jag vet att 20 procent av våra kunder är under 30 år.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Du hänger väl med? Prenumerera på IT24s nyhetsbrev!