IT24 har tidigare skrivit om den tyska hemelektronikjätten Media-Saturns e-handelsdilemma. Det senaste beskedet från Media-Saturn, som driver de två kedjorna Media Markt och Saturn, var att bolaget planerade en snabb utveckling av sin e-handel i hemlandet.

Men nu gör bolaget en ny u-sväng när man beslutat sig för att skjuta upp sin tidigare planerade lansering på obestämd tid. Det skriver tidningen Market.

Det som gör e-handelsfrågan så komplex för Media Markt är att butikscheferna är delägare i sina butiker, vilket gör att en av företaget centralt driven näthandel blir ett direkt hot mot den egna verksamheten och den egna plånboken. Framför allt när själva poängen med att ha ett e-handelsalternativ är att kunna ha bättre erbjudanden.

Media Saturn har testat försäljning på nätet sedan några år, i både Nederländerna och Österrike. Detta har dock skett med ett begränsat sortiment och i begränsad omfattning.

I det senaste beskedet där bolaget ville skynda på e-handeln uppgav bolaget att man ”skulle ta näthandeln till nästa nivå” med en satsning på hemmamarknaden Tyskland. Men enligt Planet Retail har den lanseringen alltså ställts in på obestämd tid. Den främsta orsaken till den senaste vändningen uppges vara synpunkter från de delägande butikscheferna.

 
Det här är en artikel från IT24 – sajten för dig som vill veta allt om människorna, marknaden och affärerna i It-Sverige.

Du hänger väl med? Prenumerera på IT24s nyhetsbrev!