Just idag är Minecraft offline. Servern har helt enkelt kraschat för att det är för många som vill köpa spelet. Så kan det gå när man plötsligt blir så framgångsrik som Markus Persson.

Efter att ha arbetat med att göra små spel i Flash under nästan fem år bestämde sig Markus förra året för att satsa på ett eget, lite större spel. Han lanserade en första version av Minecraft i juni, började jobba halvtid som webbutvecklare och närde en dröm om att kunna dra ihop en dräglig heltidslön på sitt spel i framtiden.

Ett drygt år senare har han sålt spel för ungefär 16 miljoner kronor. Han säljer dem själv, via sin just nu kraschade hemsida, så det finns inga andra mellanhänder än den som säljer betalningslösningen. Minecraft har blivit en världssuccé.

– Allt känns rätt så overkligt. Jag trodde nog att jag skulle kunna leva på spelet, men inte att jag skulle bli rik, säger han till IT24.


Markus Perssons Minecraft har sålt i mer än 160 000 exemplar. Foto: Elin Zetterstrand

Markus har just nu en del angenäma problem i stil med den kraschade servern. Han har till exempel upptäckt att det finns en gräns på hur mycket pengar man kan överföra mellan olika konton på banken på nätet. Han har upptäckt att han snabbt måste bilda ett aktiebolag istället för enskild firma och har skaffat en revisor som får ta hand om den stressen.

– Jag har inte ändrat min livsstil, men ett tag funderade jag på att investera i en lägenhet. Nu tänker jag istället att jag ska investera i mitt nya bolag. Då blir det ju viktigare att göra saker smart skattemässigt också, jag vill ju ha råd att anställa dem jag vill och kunna garantera lönerna ett tag framöver och så, säger han.

Går allt som tänkt finns snart Mojang AB (namnet är inte godkänt än) med fem eller sex anställda och med kontor i centrala Stockholm. Markus ska fortsätta att jobba med Minecraft, de andra utvecklarna ska ta sig an en ny spelidé. Markus har dessutom anställt en affärsutvecklare och letar efter en webbutvecklare.

Minecraft har sålts till ungefär 160 000 personer som köpt det för 9,99 euro - trots att det inte ens är i betastadiet än. När betan lanseras, förhoppningsvis innan jul, stiger priset till 14,99 euro och när spelet en gång är klart blir 19,99 euro. Den som hakar på nu får vara med hela vägen. Någon reklam har Markus inte gjort för spelet annat än att blogga om det på forum.

– Försäljningskurvan har precis följt hur aktiv jag varit med bloggandet. Det är nog en förtroendefråga, jag har varit väldigt öppen mot användarna och därför tror de också på att jag kommer att göra klart spelet.

Men Minecraft har uppmärksammats även av andra, som sajterna Kotaku och Penny arcade som hyllat spelet. Och självaste Valve, bolaget bakom Half-Life, skrev om det på sin Team Fortress 2-blogg.

– Det märktes direkt i försäljningen. Jag kollade på Google trends idag och såg att Minecraft var mer eftersökt än World of Warcraft just nu. Även om fler redan vet vad World of Warcraft är och därför inte söker efter det, så kändes det ändå rätt kul att se.

Valve blev så imponerade av Markus Persson att de bjöd över honom till USA för ett möte nyligen. På samma resa blev han också bjuden till Bungie, bolaget bakom Halo-spelen.

– Jag får inte berätta vad vi pratade om, men Valve var nog mest intresserade av att rekrytera mig. Det var smickrande, men jag var inte intresserad.

På ett år har alltså Markus gått från att vara en helt okänd flashprogrammerare till ett vara närmast en kultfigur i indiespelvärlden, headhuntad av några av världens mest välrenommerade utvecklare och mångmiljonär, hur känns det?

– Allt känns rätt overkligt. Men igår blev jag faktiskt igenkänd på tunnelbanan, det var ändå lite roligt.