Call of Duty-serien är numera så stor att alla andra premiärer för actionspel under hösten anpassar sig efter denna för att inte krocka. Men i år tar Electronic Arts upp kampen med Activision om Call of Dutyspelarna på allvar. 15 oktober, en dryg månad innan Call of Duty: Black ops kommer, släpper man Medal of Honor. Det sista spelet i den serien kom ut 2007, men sedan dess har Call of Duty härskat i ensamt majestät i en genre man skulle kunna kalla ”militärskjutare”.

När nu EA slänger sig in i matchen igen är det med svenska Digital illusions som ett ess i rockärmen. Spelets äventyrsdel som man spelar igenom ensam har gjorts i Los Angeles, men multiplayerdelen har utvecklats i Digital illusions lokaler vid Slussen i Stockholm.

– Vi sticker inte under stol med att det är Call of Duty vi utmanar. Vi konkurrerar om samma spelare och utan en bra multiplayerupplevelse kan man inte tro att man ska utmana Call of Duty, säger producenten Patrick Liu.

Hittills har marknadsföringen skötts nästan helt av EA-folk från Los Angeles. Man har i stort sett bara berättat om äventyrsdelen där man spelar amerikansk specialsoldat i en grupp som kallas Tier 1 under en operation i Afghanistan. Först nu har man visat multiplayer för spelpressen och haft pressträffar i Stockholm, men ända från början har EA varit tydliga med att kommunicera Digital illusions medverkan.

– Vi fick frågan om vi ville medverka redan när de började spelutvecklingen i LA. Det kändes kul för oss att få göra något lite annorlunda. Eftersom vi är så välkända från Battlefieldspelen har många ett förtroende för oss och vår förmåga att göra bra onlineshooters, säger Liu.

Kopplingen mellan EA Los Angeles och Digital illusions handlar inte bara om att båda ägs av EA. VD i Los Angeles är numera Sean Decker, samma Decker som innan dess var vd på just Digital Illussions.

– Det har ju varit en naturlig koppling från början, han vet ju precis hur vi jobbar här så det har så klart underlättat allt, säger Liu.

Kampen om spelarna börjar alltså 15 oktober, men redan har en annorlunda kamp i media startat i USA. Medan de flesta krigsspel utspelar sig i tider som ligger rätt långt bort - från Vietnamnkriget och bakåt - eller i framtiden så utspelas Medal of Honor i Afghanistan för bara åtta år sedan. Spelet bygger på soldaternas egna berättelser och det mantra som ständigt upprepas från EA Los Angeles är att ”we want to honor the soldier”.

Kritik har riktats just mot multiplayerdelen som Dice gör.

I USA har konservativa Fox News kritiserat spelet för att inte hedra de amerikaner som dött i kriget. Orsaken var att man i multiplayer även kan spela som taliban och döda amerikaner.

I England gick en konservativ politiker ut med samma kritik, fast då gällde ilskan att man kunde döda brittiska soldater. Vilket fick EA att skicka ut ett smått bisarrt pressmeddelande om att man alls inte kunde döda brittiska soldater i Medal of Honor.

– Vi blev lite förvånade över kritiken, och det känns väl som hela den där debatten får skötas av EA Los Angeles. Men ändå, jag hade inte väntat mig kritik från det hålet, alltså de konservativa i USA, säger Liu.

– Å andra sidan är det väl bra att spel kan handla om aktuella händelser. Vi skildrar ju inget annat än vad massor av stora filmer gör. Film och litteratur kan ju beskriva kriget i Afghanistan, varför inte ett spel?

Digital illusions tidigare krigsspel har aldrig känts överdrivet realistiska. Med Medal of Honor frångår man det konceptet, för multiplayer här blir betydligt mer verklighetstroget än i Battlefield.

– Vi såg en kreativ möjlighet. När vi gör Battlefieldspel finns hela tiden vissa givna ramar och regler för vad som är en Battlefieldupplevelse. Nu kunde vi frångå det och istället bara fokusera på att göra infanterishooter i stadsmiljöer.