The Astonishing Tribe, TAT, har tagit hem tre nya kunder på kort tid i Japan och det är det som ligger bakom att bolaget nu väljer att öppna ett Japankontor. Redan idag ligger de japanska intäkterna på över tio miljoner kronor. Vd Charlotta Falvin vill inte namnge kunderna, men hon säger att det är viktiga och stora kunder.

– Det handlar om kända japanska varumärken, både inom mobiltelefoni och konsumentelektronik. En av kunderna är en japansk mobiloperatör, säger hon till Sydsvenskan.

Sedan tidigare har TAT ett kontor i Sydkorea. Den japanska marknaden har lockat det skånska företaget länge, men genombrottet har dröjt, främst på grund av att en av de största konkurrenterna är ett japanskt bolag. Under första året räknar TAT med att anställa mellan fem och tio personer till det nya kontoret.

Den första av de nya ordrarna är värd runt 10 miljoner kronor och faktureras i sin helhet före årets slut. De andra två kunderna har hittills lagt beställningar värda 4–5 miljoner kronor vardera.

– De 10 miljonerna är bara början på den första affären, som bara är början på våra affärer i Japan. De japanska bolagens teknikutvärdering tar två till tre år, men det kommer desto mer när det väl lossnar, säger Charlotta Falvin.