I takt med att den svenska smartphone-marknaden har tagit fart har Nokia tappat marknadsandelar. Med nya N8 hoppas den finska mobiljätten ta tillbaka en del av det de förlorat. Men det blir knappast någon lätt resa.

– Vi kommer att se bra försäljning. N8 är en jättebra telefon, även om den inte har samma användargränssnitt som Iphone eller Android. Den som har en Samsung Galaxy, HTC eller Iphone kommer inte att byta till en Nokia, säger Jojje Måbrant, produktchef för mobiler på Dialect.

Han ser en målgrupp där Nokia borde lägga det mesta av krutet i marknadsföringen.

– Alla tidigare Nokiakunder borde vara det självklara. Hade jag varit Nokia skulle jag ha riktat mig dit.

Så det är ingen telefon som kommer att ta tillbaka Nokias förlorade kunder?
– Jag tror inte att de kommer att ta kunder från Android. Däremot kommer den att hjälpa Nokia att stoppa flödet av användare som väljer något annat märke.

Jojje Måbrant säger att det knappast råder någon brist på goda försäljningsargument för att få användarna att välja N8:n.

– Den har en fantastisk kamera, navigationen är gratis och du får ett användargränssnitt som du känner igen dig i om du är Nokia-användare. Den har även en snabb och bra processor.

Lanseringen av telefonen skedde senare än planerat. Men att det är en efterlängtad telefon bekräftas av Robert van Toor, försäljningschef telekom på Elgiganten, som tror på en stark försäljning.

– Den är varmt efterlängtad av marknaden och jag vet att vi har gott om kunder som väntar på den, säger han och siar vidare om telefonens hitpotential.

– Nokia är världens största mobiltillverkare så det finns många som vill ha Nokia och vi har stora förhoppningar. Den har en enastående kameradel, som är betydligt bättre än många kompaktkameror idag. Framför allt HD-delen kommer att tilltala många. Det är en av de första telefoner som faktiskt blir ett riktigt alternativ till en kamera.

Den stora utmaningen blir som sagt att konkurrera med de aktörer som redan har stora delar av smartphone-marknaden, som Apple, HTC, Samsung och Sony Ericsson.

– Det är stentuff konkurrens nu och det blir ett spännande krig framöver. Android-plattformen är oerhört stark. Just nu är nio av tio mobiler på Prisjakt en Androidtelefon. Men Symbian 3 är verkligen förbättrat så nu är Nokia med i matchen igen när det gäller användarvänlighet.

En viktig del av det framtida slaget om mobilkunderna kommer att utkämpas medelst appar. Och där har Nokia en bra bit kvar till konkurrenterna.

– Till Iphone finns cirka 200 000 appar, Android kommer snart att passera 100 000 appar. Det blir tufft, men samtidigt är det inte mängden appar som avgör utan vad man har apparna till.

Jojje Måbrant är inne på samma linje och påpekar att Nokia faktiskt inte är så långt efter i app-racet.

– Betalapparna till Android har precis släppts och Ovi är väldigt snabba och har redan anpassat appar för N8. Det här ger Ovi en riktig chans att konkurrera med Appstore och Android Market, säger han.

Fakta

Slutsats
N8 kommer att sälja bra, framför allt eftersom Nokia redan har en stor del av mobilmarknaden. Och det är alltså där den stora målgruppen finns och de kunderna som först och främst ska vinnas. En riktigt vass kamera är ett av argumenten man bör trycka på och en av faktorerna som gör den till en guldkalv.

Om Branschtestet
Under vinjetten Branschtestet låter IT24 branschföreträdare ge sina synpunkter kring en ny produkt på marknaden.

Tanken är att lyfta fram säljargument och diskutera en produkts försäljningspotential. Blir det rusning till butiken eller kommer prylen att samla damm på hyllorna?