Ett industriområde. En stor parkering. Trista lysrörsarmaturer i taket utanför entrén. Alina Systems i Uppsala ser inte särskilt inbjudande ut. Men utsidan ger inte en rättvis bild av återförsäljaren.
Företaget startade för elva år sen med en enkel butik i en liten kontorslokal, med Billy-bokhyllor och utan egentligt lager. Då var det tänkt att bli ett sommarprojekt.

– Vi hade precis slutat studierna och tyckte att det verkade kul. Vi ville köra över sommaren bara, berättar en av grundarna Jim Hellsten.

I dag har de fem butiker som snart ska bli sex. Två av dem ligger i Uppsala. När vi kliver in från industritomtsparkeringen på Kungsgatan 113 stiger temperaturen åtskilligt. Har man det minsta intresse för datorprylar är det svårt att komma förbi bara de första hyllorna. Inte för att det skulle vara trångt – butiken är tvärtom luftigt disponerad – utan för att det finns så mycket kul att titta, vända och vrida på.

Butikens storsäljare, bärbara datorer, står uppfällda och påslagna i en lång rad längs butikens ena kortvägg. Det är viktigt att kunderna får en möjlighet att känna på produkterna, förklarar den andre grundaren, Ali Alinazari senare.

Alina Systems säljer ungefär 1 500 datorer i månaden. Av dem bygger de ett par hundra själva – dock inga bärbara.


Anders Lindgren på Alinas lager tar emot en leverans bärbara datorer. Foto: Henrik Rådmark

Hur kommer det sig att ni kan göra det när så många andra pc-byggare har fått stänga butiken?

– Vi bygger inga billiga datorer. Vi satsar på mer avancerade burkar och kunden får bestämma precis hur han eller hon vill ha den. Våra datorer börjar på ungefär 7 000 kronor, säger Ali Alinazari.
Fördelarna med att sälja egna datorer är dels att marginalerna är högre och dels att service och reparation är betydligt enklare och går snabbare att utföra, påpekar Jim.

Men Alina Systems tillverkar inga egna bärbara datorer, även om de skulle vilja. Och att det går mycket bärbart här är uppenbart. Det står tre-fyra pallar fulla i butiken. Bland annat för att det ska vara enkelt för säljaren att hämta en dator när kunden bestämt sig, säger Jim. Men senare kryper det fram att det också har att göra med att det är fullt på lagret.

Några kilometer österut ligger Siba och Elgiganten. Ytterligare någon kilometer bort Mediamarkt och under hösten öppnar Netonnet. Hur kan en liten aktör som Alina klara sig mot de jättarna? När Jim och Ali hör frågan tvekar de. Sedan säger Jim att det aldrig har varit något problem eller någon utmaning.

– Jag tror att vi har olika typer av kunder. De flesta som kommer till oss skulle inte köpa en dator från någon av de stora kedjorna, och tvärtom. Sedan har ju inte de samma sortiment som vi, säger Jim och fortsätter.

– Jag tror också att vi har en ganska stabil kundkrets eftersom vi har funnits i Uppsala så länge. Folk känner till oss och att vi har bra service och support och så.

Men när Mediamarkt öppnade såg Alina Systems i alla fall till att vässa sig. De såg över sitt sortiment, tog fram extra kampanjer och satsade lite extra på marknadsföring. Men det var nog inte avgörande, tror de båda grundarna.

– Vi ökar vår omsättning trots den tuffare konkurrensen och vi hoppas att den trenden fortsätter, säger Jim.

Varken Ali eller Jim ger något intryck av att vara slipade försäljare eller affärsmän. Och det kan ha att göra med att de inte gav sig in i det här av rent affärsmässiga skäl. Det är tveksamt om en affärsman skulle ha kläckt den förvisso briljanta idén om att sälja cd-skivor billigt för att slå sig in på marknaden. Det var i alla fall det Jim och Ali gjorde de första åren.

– Det var nog så det började. Vi pressade priserna oerhört på cd-skivor och det drog hit folk, säger Jim.

– Sedan satsade vi tidigt på marknadsföring och det fanns inte så många andra i Uppsala som gjorde det. Och det var inte heller så många butiker som riktade sig mot konsumenter som vi. Det var mycket hem-pc och företagstänk hos de få andra som fanns, säger Ali.

Konsumenter är fortfarande Alina Systems största målgrupp men företagssidan växer. I dag står den senare för cirka 30 procent och målet är att komma upp till 45 procent. Överhuvudtaget är tillväxt något som företaget fortsättningsvis strävar efter. Men det måste ske kontrollerat, understryker Jim. För några år sedan gjorde det inte det. Viljan att växa var för stark och det ledde till en slags affärsmässigt blindhet där de inte visste vad de tjänade på olika produkter. Det var rimligen ett av de största misstagen företaget har gjort. Men de klarade sig och har nu en annan strategi för tillväxt.

Istället för att ge sig in på nya geografiska marknader fokuserar de på att växa där de finns. Dagen innan besöket här öppnade de en ny butik i Enköpings eftersom den förra blev för liten. I Uppsala har företaget som sagt två butiker. Den vi besöker är ny sedan i mars eftersom den tidigare inte räckte till. Och snart kommer Alina Systems att öppna ytterligare en bara någon kilometer härifrån.

Tillväxten är nödvändig inte bara för att öka omsättning och vinst, utan för att kunna konkurrera.

– Marknaden fungerar ju så att du måste ha en viss storlek för att få bra volymrabatter hos leverantörerna. Nu har vi nog nått en rätt bra storlek, men förutsättningarna blir ju bättre om vi blir större, säger Ali.

Den här artikeln hittar du också i tidningen IT.Branschen, nummer 6, 2010. Klicka här för mer information.

Fakta

Etableringsår: 1999
Antal butiker: 5, ytterligare en öppnar under hösten
Orter: Uppsala, Enköping, Norrköping, Östersund
Antal anställda: 40 stycken
Omsättning 2009: 160 miljoner