Återförsäljarna var tveksamma till hur hett Sonys nya rörelsekänsliga styrsystem Move skulle vara när det lanserades i september. De flesta beställde hem för lite varor. Det har nämligen varit slutsålt i många butiker eftersom suget var mycket större än väntat och hos generalagenten Nordisk film är det slut i lagret. Sony berättade häromdagen att 1,5 miljoner Movepaket hade sålts i Europa, vilket överträffade förväntningarna.

Men medan styrsystemet fått bra kritik i pressen har premiärspelen sågats. Tills nu i alla fall.

3 november släpps The Fight: Lights out, ett fightingspel som utvecklats av Umeåföretaget Coldwood Interactive. Spelet har använts flitigt av Sony under året för att visa Moves möjligheter. På spelmässorna E3 i Los Angeles och Gamescom i Köln hade The Fight mycket framskjuten plats.

– Vi känner oss väldigt förväntansfulla. Det ska bli spännande att se vad folk tycker om spelet, säger Martin Sahlin, kreativ chef på företaget.

– Förutsättningarna för att spelet ska sälja bra finns verkligen. Både att Move sålt bra och att de andra spelen inte fått så bra kritik är ju en fördel för oss. Det finns förhoppningsvis ett sug efter ett bra fightingspel som verkligen utnyttjar precisionen i Move och kraften i Playstation 3.

Han har en poäng. Boxning och fighting borde vara den självklara spelgenren för rörelsestyrda spel, men alla som testat boxningen på Wii sports eller för den delen fäktandet på nya Movespelet Sports champions vet hur överraskande tråkigt det är. Spelen hinner helt enkelt med i slagserierna och det slutar oftast med att man bara står och viftar med armarna och hoppas att det ger effekt i spelet.

Icke så i The Fight.

– Enda risken är väl att folk agerar som om det var ett vanligt spel, det vill säga just att man mest står och viftar. Då kan vårt spel verka fult och konstigt. Man måste boxas på riktigt, alltså slå hårt och röra kroppen. Det här är ett riktigt boxningsspel som klarar av att följa med väldigt exakt i spelarens rörelser. Man blir svettig och vi räknar kaloriförbränningen som en bonus åt spelarna, säger vd Christopher Holmberg.


Martin Sahlin med skådespelaren Danny Trejo, bioaktuell med Machete. Trejo, som vann boxningsturneringar i San Quentin under hans tid som kriminell, står för instruktionerna i spelet.

Historien bakom Coldwood börjar som flera av andra av Umeås spelutvecklare: Det startades 2003 av ett kompisgäng som jobbade på Daydream och som ville fortsätta med spelutveckling även efter att Daydream gick i graven. Sedan dess har bolaget alltid gjort vinst, men med spel som visserligen sålt bra men som ändå inte varit särskilt kända. Till exempel gjorde man ett av Österrikes mest säljande spel genom tiderna, Skiracing med Herman "Herminator" Meier. Andra titlar är Ski-doo snow x racing, Freakout, Ski-doo challenge och webbspelet Ongolf. Inga hushållsnamn direkt.

– Nej, men redan när Coldwood startades så var det med målsättningen både att driva ett företag som gick med vinst och att det skulle vara kul att jobba här. Båda sakerna har vi hållit, vi har aldrig haft ambitionen att göra produktioner i samma storlek som Avalanche eller Digital illusions, säger Holmberg.

Omsättningen har legat ganska stadigt kring tio miljoner, medan vinsten varierat något, enligt Christopher Holmberg har den legat på mellan en och tre miljoner beroende på hur stora glapp det varit mellan olika produktioner.

– Förhoppningsvis blir ett av resultaten av The Fight att de här glappen mellan projekten blir kortare, vilket skulle vara bra för lönsamheten. En ambition vi har är ju att kunna fortsätta jobba nära Sony. Men vi är i en del andra intressanta förhandlingar just nu som kan leda till nya spännande möjligheter för oss. Fast jag kan inte säga något mer exakt om vad det är än.

Bolaget ägs fortfarande till 70 procent av de fem grundarna, resten av ett riskkapitalbolag.

Avtalet Coldwood har med Sony om The Fight verkar vara det vanliga som gäller i spelvärlden: Sony betalar utvecklingskostnaderna och Coldwood får royalty om spelet säljer vissa volymer. Så vid stor succé kan det bli mycket pengar, men för Coldwood ligger lika mycket vinst i att vara insläppta i spelvärldens finrum.

– Egentligen tror jag inte att vårt anseende förändras så mycket, vi har redan ett bra trackrecord och även om inte vanliga konsumenter känner till oss så gör spelbolagen det. Skillnaden är väl att vi visat att kan göra någonting som många andra trodde var tekniskt omöjligt när vi började. Till och med Sony hade ju svårt att tro att man kunde gör ett boxningsspel på det här sättet, säger Martin Sahlin.

17 personer jobbar på Coldwood idag.

– Det är inget egensyfte att vara många. Så länge vi håller oss till produktioner av de här slaget tror jag aldrig vi behöver vara fler än 30, och det vill vi inte heller. Det är svårt att vara effektiv då och man dessutom väldigt sårbar, säger Christopher Holmberg.