För fyra år sedan var Stockholmsbaserade programföretaget Remote X en av många som slogs på marknaden för arbetsordersystem i mobilen för servicetekniker. Idag tillhandahåller bolaget samma tjänst i molnet och har en egen form av appstore. Efter succé i Norden drar bolaget nu in nytt riskkapital för att nå Europas övriga tre miljoner servicetekniker.

Service och underhåll av fastigheter, industrier, elnät och andra anläggningar är kanske inte den trendigaste av branscher, men mjukvaruföretagen har den lockat sedan länge. Framför allt finns enorma pengar att spara för företagen genom mobila arbetsordersystem som både gör att serviceteknikerna kan styras centralt, trots att de arbetar på fältet, och att teknikerna själva både kan rapportera och beställa via sina mobiler direkt in i bolagens affärssystem.

Det var på den här marknaden Remote X jobbade mellan år 2000 och 2005.

– Vi gick från noll till 23 miljoner med bra marginaler, men i insåg att utvecklingen var ohållbar. På den tiden levererade vi lösningar som innehöll allt från en server till mjukvara och installation av den på smarta mobiler eller PDA:er, säger vd:n och huvudägaren Conny Berghald.


Conny Berghald, vd Remote X, satsar på appar och molnet.

Att som litet företag kunna utveckla program på ett kostnadseffektivt sätt för alla slags smarta mobiler och mobila operativsystem, och samtidigt ha världens bästa system för kommunikation mellan mobilerna och det bakomliggande affärssystemet var en omöjlighet. Alltså valde Remote X att vidareutveckla affärsidén.

– Vi bestämde oss helt enkelt för att bli bäst på hantera administrationen kring ett serviceföretag, allt från internt till externt i form av grossister och underentreprenörer. Det i kombination med tjänsten som kopplar samman mobilerna med affärssystemet gör oss unika.

Idag, fem år senare sitter Remote X på en lösning de är ensamma i branschen om: En molnettjänst för servicetekniker och en egen appstore med applikationer för de flesta mobila operativsystemen. Istället för att sälja in en färdig lösning som rent fysiskt måste installeras med servrar och allt, säljer man nu ett abonnemang.

– Affärsmodellen blir ju en helt annan. Förut gick vi ut och sålde in oss och fick en stor summa vid leveransen, nu säljer vi in oss och får en mindre summa från början - men abonnemangsintäkterna fortsätter ju att ticka in vilket gör att vi får en helt annan långsiktighet.

Genom att ha öppna standarder har Remote X lyckats få andra leverantörer med sig. De största grossisterna har till exempel egna beställningsystem som är integrerade med Remote X.

– För apparna är det i princip fritt fram för skickliga utvecklare att göra egna appar, vi kan ha flera stycken för varje operativsystem. Det kostar inte kunden något, men vi betalar utvecklarna efter hur populära deras appar är. Det gör både att vi alltid kan ha riktigt bra appar eftersom vi kan använda de utvecklare som är bäst och att vi alltid kan hänga med i den snabba utvecklingen av mobiler.

– Dessutom är det så att inte ens företagen själva längre kan bestämma vilka mobiler serviceteknikerna ska ha, det måste finnas en öppenhet i systemen som klarar en ganska vild flora.

Idag är omsättningen tillbaka kring 20-miljonerstrecket, men marginalerna kommer. 2012 ska verksamheten inte bara ha vänt med raketfart.

– Ja, nu går det fort. Det har varit dyrt och tagit tid att skapa plattformen och göra om hela affärsmodellen, idag är vi i princip ett annat bolag än 2005. Men vi är helt ensamma i Europa om vår kostnadseffektivitet och vår lösning.

Remote X ägs fortfarande till största delen av familjen Berghald. Bland övriga investerare märks bland andra it-entreprenören Stefan Oldgren. Men nu är det dags för riskkapital. Remote X ska ut i Europa för att nå de 120 000 bolag som totalt har någonstans kring tre miljoner servicetekniker anställda.

Om inte Sydamerika hinner före.

– Det kan hända så märkliga saker när man har en tjänst i molnet på det här sättet. Här om dagen pratade jag med en stor operatör i Sydamerika som hade tänkt bygga en egen tjänst för servicetekniker, men som hittat oss på nätet. Det är för tidigt att säga om det samtalet leder någonstans, men det visar vilken enorm potential det har. Och hur rätt vi hade när vi lyfte vår affärsidé från att fokusera på mobiler och hårdvara till att erbjuda kärntjänsten i molnet.