Netbookens glansdagar är garanterat förbi. Sakta men säkert tappar de små datorerna sin andel av den totala pc-marknaden.

Statistik från GFK visar att netbooken har fortsatt att tappa mark under de tre senast mätta månaderna. Från en marknadsandel runt 20 procent under våren och sommaren sjönk andelen till 15 procent i juli för att under september ha rasat ytterligare till 13 procent.

– Under juli-augusti-september har det gått kraftigt neråt. Det är intressant att se den utvecklingen. Vi ser en tydlig smartphone-effekt här, säger Allan Pedersen, analytiker på GFK.

Det är inte bara smarta telefoner som skyndar på netbook-slakten. Även surfplattorna är på väg att göra avtryck i statistiken. När det gäller smarta telefoner så säljs det enligt Allan Pedersen idag mellan 100 000 och 140 000 per månad.

– Vi ser tydligt att netbooken tar stryk när smartphone-försäljningen ökar så radikalt. Om jag utgår från mig själv så somnar jag inte längre med netbooken på bröstet utan det är snarare min smarta telefon. Det är alltså inte så att folk köper mindre utan det är vissa formfunktioner som tar stryk när tablets och smarta telefoner kommer in, säger han.

Tablets, eller webbooks, som GFK kallar det, är en kategori som analysföretaget har mätt sedan i januari. Det är alltså en bit kvar innan de produkterna ger riktigt avtryck i statistiken. Men att det kommer att ta fart är Allan Pedersen övertygad om.

– För att det ska bli rejäl skjuts i den marknaden måste operatörerna komma in på allvar. It och telekom går in mer i varandra och i och med webbooken kommer netbooken att ta ännu mera stryk.

Men det handlar alltså främst om en beteendeförändring. För även om netbook-försäljningen minskar så fortsätter försäljningen av bärbara datorer att gå bra.

– Folk fortsätter att köpa bärbart, men de köper dyrare maskiner nu. Antingen med mer prestanda eller så väljer de ett strömsnålare alternativ, konstaterar Allan Pedersen.