Priskriget mellan elektronikkedjorna bröt ut 2006, då Mediamarkt etablerade sig i Sverige. Och det har varit en kostsam historia för kedjorna.

– Det handlar om minst två miljarder i minskad lönsamhet för branschen i sin helhet, hävdar Anders Halvarsson, vd på e-handlaren Netonnet.

I dag skriver IT24 om hur Netonnet tvingas till en vinstvarning.

Bara för Mediamarkt har det pågående priskriget kostat minst en miljard kronor, hävdar Anders Halvarsson.

På frågan om han ser något slut på priskriget, och hur länge Netonnet förmår att hålla ut, svarar han:

– Om ett priskrig råder gäller det att se till att vara bland vinnarna när det är över. När den överetablering som finns är korrigerad är det rimligt att utgå från att marknaden blir litet mer normal ur ett lönsamhetsperspektiv, säger Anders Halvarsson.

Han har svårt att bedöma hur stark och hur lång uthålligheten är bland aktörerna i priskriget.

Eftersom priskriget startade 2006 och intensifierades 2008 i samband med finanskrisen så bör det pågå några år till, enligt Anders Halvarsson.

– Min bedömning är att det har passerat ”halvtid”.

Halvarsson fortsätter:

– Det är svårt att hitta någon marknad i världen där det går att köpa hemelektronik billigare än det går att göra i Sverige. Det är ett kombinerat priskrig och marknadsföringskrig, där några stora, internationella aktörer har som mål att slå ut de inhemska konkurrenterna.

Enligt Anders Halvarsson är det framför allt åtta stora kedjor som är inblandade i priskriget. Förutom Netonnet är det Audio Video-kedjan, Euronics, Expert, Siba, Onoff, Mediamarkt och Elgiganten.

Netonnet håller fast vid målsättningen att bli den tredje största hemlektronikaktören efter Mediamarkt och Elgiganten, men Anders Halvarsson säger att det inte finns någon anledning påskynda den processen.

– Det viktigaste är att vi handlar klokt varje vecka som priskriget pågår. Om det sedan tar litet längre tid att nå det målet så får vi ta det, men det viktiga är att vi handlar taktiskt smart i det här marknadsklimatet, säger Anders Halvarsson.

Anders Halvarsson avslutar:

– När priskriget är slut gäller det att ha en effektiv affärsmodell som är bättre och modernare än våra konkurrenters och i det ligger att den är kostnadseffektiv.