Teknikhuset har funnits i 25 år och arbetat med allt från publiceringsverktyg för internet till ansiktsigenkänning. Men kanske är det först nu bolaget snubblat över den verkliga guldgruvan: Webblösningar för bibliotek.

– Det är verkligen inte den sexigaste verksamheten för it-bolag kan man tycka, men sanningen är att det är en väldigt stor och intressant marknad där man kan tjäna bra med pengar, konstaterar vd Rey Langels.

Teknikhuset har arbetat med den offentliga sektorn sedan länge, främst med sitt publiceringsverktyg Content Studio. En av de största kunderna har varit Kulturförvaltningen i Stockholm, och det var genom dem man 2005 fick uppdraget att ta fram en ny webblösning för först stadens internationella bibliotek, sedan Stadsbiblioteket. Den blev klar 2007 och sedan dess har ytterligare ett 40 tal kommuner köpt lösningen, CS Library som den heter.

– Med våra verktyg kan alla bakomliggande katalogsystem göras sökbara via webben. Det har inte varit helt enkelt eftersom många leverantörer av de systemen har något som liknar monopol och inga öppna gränssnitt.


Trey Langels med några av de internationella biblioteksvärldens chefer, bland IFLA:s sydafrikanska president Ellen Tise längst till vänster och Agnetha Ohlsson, överbibliotekarie vid universitetsbiblioteket i Göteborg.

CS Library är en lösning för vad som kallas Bibliotek 2.0, eller Library 2.0 om man så vill. Det är ett steg bibliotek runt om i världen måste ta för att öka utlåningen och för att finnas där medborgarna finns. Det innebär att ett system som CS Library måste klara sökningar i bibliotekens samlingar, men också ha allt annat som krävs för på nätet idag: Communitytjänster, att man ska kunna skriva tips och egna recensioner, att bibliotekarierna ska kunna göra samma sak, att man ska kunna låna saker digitalt och hantera alla sina biblioteksaffärer via webben.

– Det kan man med vårt system. Vi insåg redan tidigt att det fanns stora affärsmöjligheter med CS Library, och vi har inte blivit besvikna.

Nu intensifierar Teknikhuset de externa marknadsaktiviteterna gentemot biblioteksvärlden. I augusti i år var bolaget huvudsponsor till den stora biblioteksmässan, IFLA-mässan, i Göteborg.

– Intresset var enormt. Vi fick respons från hela världen och har nu intressenter i USA, England, Frankrike, Sydafrika, Kina och flera andra länder.

– Avgörande är att vi inte låser fast biblioteken till särskilda leverantörer av andra system. Man kan integrera alla andra system med CS Library, vilket gör att biblioteken kan gå ut och göra konkurrensutsatta upphandlingar, vilket i sin tur gör att de kan spara pengar.

I Finland har Teknikhuset redan startat eget bolag, i Norge har man klart med en partner. Planerna på eget dotterbolag i USA är långt gångna. I Sverige ska man nu bilda ett särskilt bolag för verksamheten. De 15 personer som arbetar med CS Library idag ska vara dubbelt så många inom något år. Omsättningen räknar Langels med ska ligga på minst 100 miljoner om fem år, med mycket bra vinstmarginal.

– Marknaden är enorm, men det gäller ju att hinna med också. Vi har ett öppet fönster just nu och behöver investera snabbt för att ta marknader och utveckla produkten ytterligare innan konkurrenterna vaknar.

Därför är man just nu ute och söker riskkapital, cirka tio miljoner i en första omgång. Intresset från investerare är enligt Langels stort.

– Det är ju ingen start up, verksamheten finns och fungerar och vi tjänar redan pengar. Det här handlar om att expandera snabbt.