Återigen vållar Apples icke-besked oro ute i återförsäljarledet. Det handlar så klart om lanseringen av Ipad i Sverige som fortsätter att dröja.
Apple har ännu inte kommunicerat något bestämt datum då Ipad ska dyka upp på den svenska marknaden. De återförsäljare IT24 tar kontakt med räknar iskallt med att lanseringen sker innan jul. Annars kan försäljning för många miljoner gå i stöpet.
– Vi får ingen information över huvud taget, men jag tror inte att det finns någon anledning att tro att den missar julen. Vi har stora förhoppningar och är övertygade om att det är årets julklapp, säger Piotr Fernandez, vd på Apple-återförsäljaren Digital Inn.
Några stora julkampanjer har Digital Inn ännu inte planerat. Det eftersom information om vilka volymer som släpps till Sverige-marknaden saknas.
– Vi kommer att titta på det när den kommer. Just nu är vi inte beroende av en bra Ipad-försäljning. Det skulle snarare vara grädde på moset, säger Piotr Fernandez.
Samtidigt cirkulerar spekulationer i branschen om att Apple kommer att prioritera försändelser till andra länder än Sverige när väl paddan anländer. Orsaken är att maskinen varit en stor succé i de länder där den redan lanserats.
Det talar för att Apple kommer fortsätta fördela mer av sina volymer till större marknader som England och Tyskland, där den potentiella försäljningen är långt mycket större.
Robert Andersson, produktchef för Apple på distributören Ingram Micro, pekar på att Ipad från andra leverantörer, till exempel Samsungs Galaxy Tab, redan har lanserats på den svenska marknaden.
– Jag vill inte spekulera. Men jag tror att de gör en jättemiss om de inte levererar till jul. Nu börjar det dessutom dyka upp andra paddor på marknaden. Jag kan inte se att de missar julhandeln, säger Robert Andersson, produktchef för Apple på distributören Ingram Micro.
– Får vi in den innan jul blir det en trevlig julklapp. Fram till dess fokuserar vi på det vi har, fortsätter Robert Andersson.
Hos Dustin har man precis utsett smartphonen till årets julklapp. Men e-handelsjätten hoppas också på att snart få dra igång de juljippon som har planerats kring Ipad. Men först måste den alltså finnas tillgänglig för kunderna.
– Det senaste jag hörde var att den kommer till jul och det är det som är viktigt för mig. Vi räknar med den, säger Stefan von Stein, nordisk marknadsdirektör.