Trots att det finns ett stort intresse för den nya produktkategorin surfplatta så har det knappast varit öppet mål för Samsung som var först ut i Sverige med sin Galaxy Tab. Tvärtom - återförsäljare IT24 talat med vittnar om trög försäljning.

– Det är mycket förfrågningar och det märks att det finns ett intresse för den här kategorin, men försäljningen har varit lite trög än så länge, säger Suzanne Alstermark, affärsområdeschef för Data på Onoff.

En förklaring är priset, som hos Onoff är 7 995 kronor.

– Det är en ganska hög prispunkt för en surfplatta. Än så länge är det en ny produktkategori.

En annan förklaring är så klart att många av kunderna avvaktar med sitt surfplatteköp tills Ipad släpps.

– Det kan vara lite så underförstått. Man vill nog titta lite på det först och så kommer försäljningen igång när Ipad kommer, säger Suzanne Alstermark.

I England har Galaxy Tab inte heller rosat marknaden. På sajten Broadbandgenie skriver man om hur flera stora aktörer, bland andra Amazon, nu har börjat sänka priset för att få fart på försäljningen. Det är ännu ingen åtgärd som Onoff har planerat.

– Samsung har inte indikerat något om det, men vi följer alltid ett relativt prisläge. Blir priset på den här produkten lägre är det klart att vi följer det, säger Suzanne Alstermark.

Daniel Lindholm, vd på The Phone House, säger att han är hyfsat positiv över hur Samsungplattan sålt.

– Vi har sålt ett par hundra under de senaste veckorna och det tycker vi är okej. Den har motsvarat våra förväntningar, säger han.

Även han tror att surfplatte-försäljningen kommer att ta fart när Ipadden kommer.

– Det är klart att Galaxy Tab kräver mer aktiv försäljning än vad vi tror att Ipad kommer att göra. Det är lite mer vallat för Ipadden med den hajp som har varit.

I England har de börjat sänka priset, är det aktuellt för er också?

– Prispunkten är alltid svår när det gäller nya produkter och nya kategorier. Har de börjat sänka i England får vi se vad som händer i den övriga världen.