Atea dundrar fram som ett utsvultet rovdjur genom It-Norden. I Sverige har det bland annat inneburit förvärv av Benzler, Portal, Impact och fyra Office-bolag. Bara i år.

Bakgrunden är som IT24 tidigare har skrivit det aggressiva tillväxtmål som Atea-koncernen har satt, som går ut på att bolaget i slutet av 2011 ska ha 14 procent av den nordiska it-infrastruktur-marknaden och en omsättning på 20 miljarder norska kronor.

En av chefsarkitekterna bakom tillväxtmålet är koncernchefen Claus Hougesen, även om han inte vill ta åt sig hela äran.

– Jo, men det är vi ju egentligen allihop. Målet kommer egentligen från när vi gjorde klart med sammanslagningen 2006. Då hade vi bara 10 procent av den nordiska it-infrastruktur-marknaden och så sade vi, varför inte 14 procent? Då satte vi även målet med 20 miljarder, säger han.


Claus Hougesen är koncernchef för Atea. 

Han anger inte bara stordriftsfördelar när det gäller exempelvis administration och logistik som anledning till att Atea måste växa. Det finns även andra viktiga aspekter.

– Internationellt sett är vi ett litet bolag, men vi vill vara tillräckligt stora för att amerikanska bolag som Microsoft och Cisco ska vilja investera i oss, säger han.

Finns det ett värde i storleken i sig själv, är det inte ännu viktigare att visa en god lönsamhet?

– Det går hand i hand. Om du lyckas att växa till den nivå vi vill så kan du också få en förnuftig nivå på vinsten.

Bland årets Ateaförvärv finns bolag som videokonferensföretaget Impact, men även bolag som danska förmåns-specialisten Belle Balance. Claus Hougesen är dock noga med att påpeka att det helt och hållet måste passa in i begreppet it-infrastruktur för att Atea ska vara intresserat.

– Vi är väldigt religiösa när det gäller att vi ska vara en it-infrastrukturpartner. Självklart tittar vi på vilka områden som konvergerar som exempelvis videokonferenser eller interaktiva whiteboards, men det ska vara klassisk it-infrastruktur.

Det höjs ofta röster om att Atea kan bli för stort. Det är ett resonemang som Claus Hougesen känner igen, men han håller inte med.

– Nej, det vet jag inte om vi är. Om man jämför oss med till exempel Microsoft så är 12-13 procent, som vi har i Norden just nu, ingenting. Vi är fortfarande en liten spelare. Jag skulle vilja säga att vi kan ta den diskussionen 2028. Den känns inte så relevant just nu, säger han och kontrar med en motfråga:

– Jag tror att man ska vända på frågan. Vad vill kunderna ha av Atea? Det är så klart viktigt att vi inte blir en stor byråkratisk apparat. Vi vill att besluten ska fortsätta fattas av dem som jobbar ute hos kunderna. Sedan tror jag att många kunder struntar i om vi är stora eller små. Bara de kan få det de vill ha. Till ett bra pris.

Om vi återgår till tillväxtmålet, kommer ni att nå det?
– Det vet man ju inte. Det jag vet är att vi inte kommer hamna på 20,000 miljarder. Det kanske blir 19,2 eller 21? Det viktiga är att det inte ska råda något tvivel om att vi jobbar stenhårt mot det målet varje dag.

Vad händer när ni är färdiga. Lutar ni er tillbaka och blir proppmätta då?

– Nej, det har vi redan diskuterat under hösten och vi är redan på gång med nya planer och det finns många intressanta tankar.