Det är nu helt klart att Ipad släpps till försäljning i Sverige imorgon, tisdag. Det säger Petter Ahrnstedt, informationsansvarig på Apple, till IT24.

Och inte helt oväntat har retailkedjorna redan börjat inta sina positioner inför det väntande kriget.

Media Markt har valt att löpa hela linan ut med stora annonskampanjer och nattöppet. Kedjan har stort basunerat ut att man drar igång försäljningen av Apple-platten redan vid midnatt.

– Det är väl trevligt, säger Media Markts Sverigechef Per Wernersson, som i övrigt väljer att lägga locket på.

Hos den bittra rivalen Elgiganten väljer man att hålla en betydligt lägre profil inför den omtalade lanseringen. Även där börjar försäljningen imorgon, men någon nattöppet-kampanj blir det inte.

– Vi kommer inte att ha nattöppet utan ha vanliga öppettider, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten.

– Vi kommer att börja sälja den när det är officiellt och när Apple har gått ut och bekräftat det. Det finns så klart guidelines för hur produkten ska säljas och den dagen den lanseras officiellt kommer vi att ha den i åtminstone 33 av våra varuhus.

Vad tycker ni om Media Markts agerande?
– Vi väljer att inte lägga så mycket fokus på våra konkurrenter. Vi vill tänka på våra konsumenter istället.

Den av de stora kedjorna som håller allra lägst profil i paddkriget är Expert, som inte kommer att börja sälja Ipad imorgon. Än så länge är det oklart om det blir något över huvud taget.

– Det är knutet till att man har store-in-store och det har inte vi, säger marknadschefen Lars Jungerth.

Så ni kommer inte att sälja Ipad alls?
– Inte i dagsläget, men vi har massor av andra surfplattor, så vi är bra peggade när det gäller årets julklapp.

Lars Jungerth tror dock att det kan bli aktuellt att ta in Ipad i sortimentet längre fram.

Tror du att store-in-store-kravet kan komma att ändras?
– Det kan det absolut göra.

Onoff vill inte alls dela med sig av hur man kommer lägga upp Ipad-försäljningen:

– Vi har inga kommentarer om vare sig Ipad, Apple eller Media Markt, säger Suzanne Alstermark, affärsområdeschef för Data på Onoff.