Drygt tusen företag i kanalen agerar som en extern it-avdelning. De driftar sina kunders it-system och agerar som inhyrd driftschef. Så långt är det bra. Men ersättningssystemet har jag svårare för. De tjänar ju mer pengar när det strular.

Så fort det behöver släckas bränder får driftschefen, branschen, bonus i form av extra timmar till brandsläckning. Borde det inte vara tvärt om? Borde det inte vara ett fast pris för driften och sedan bonus om det inte strular? Och det gäller väl såväl små lokala återförsäljare som de stora drakarna.

Jag såg nyligen en undersökning att inte ens ett på tio svenska företag som erbjuder it-drift kan ge fast pris för att drifta hela it–systemet. Och de stora drakarna som gör det supportar typiskt ingenting utanför en alldeles för snäv ram. Synka en Android-mobil? Glöm det. Vara med i videokonferens med din kund? Glöm det.
Så jag tycker branschen borde skärpa sig och erbjuda fast pris för it-drift. Jag är övertygad om att det går att få bättre lönsamhet med fastpris än med brandsläckning. Med proaktiva uppdateringar av allt från brandväggar till klient-pc slipper du sitta med huvudet i sanden/servern och sedan rusa runt och fixa telefoner som ska synkas eller en Outlook som hängt sig.

Det positiva är att managementsystem kommer starkt nu. För fem år sedan var det nästan omöjligt att vara proaktiv men idag finns det paraplysystem med verktyg för att t ex distribuera patchar till varenda klient (som kanske skulle fått ett avbrott om ett par veckor utan patchen).

Så kära driftskonsult i branschen, idag sysslar både du och dina konkurrenter med brandsläckning och konkurrerar med timpriset. Sluta med det. Satsa på att ta betalt för att det fungerar istället. Du kan skaffa dig ett rejält försprång, slippa jobbiga ”patch- och pizzakvällar” och skapa vinster som du bara drömt om tidigare. Eller så kan din konkurrent göra det.

Lars Reinius har ett förflutet i IT-branschen bland annat som chef på Samsung och HP. Han driver nu b2b-reklambyrån Haystack.