Att köpa svenska bolag är alls inget nytt för Google. 2007 köptes videokonferensbolaget Marratech för 100 miljoner kronor.

För ungefär ett år sedan köpte Google det norsk–svenska bolaget Global IP Solutions för ungefär 466 miljoner kronor.

Google är ett av de absolut mest aggressiva bolagen när det gäller förvärv just nu. När analysföretaget CB Insights i höstas släppte en rapport över vilka av de globala jättarna som gjort flest förvärv under 2010 så var Google klar etta med 23 förvärv dittills, följt av IBM och HP.

Tydligt är att sökjätten har Sverige under fortsatt uppsikt. När Matthew Glotzbach, globalt produktutvecklingsansvarig för Google Apps, besökte Sverige i veckan talade han sig varm för det svenska entreprenörsskapet.

– Vi kollar hela tiden på den svenska marknaden, det är en mycket bra marknad för entreprenörer.

– Traditionellt har det funnits många lovande startups här och vi har ju gjort en del förvärv – och klart är att vi fortsätter hålla ögonen öppna.


Imponerad av svenska startups. Googles Matthew Glotzbach. Foto: Kristina Sahlén

Det är inte bara Google som har den svenska marknaden under lupp. En rad spektakulära avyttringar har gjorts. It-jättar som Apple, Intel och Blackberry–tillverkaren RIM har alla lagt beslag på svenska teknikbolag senaste tiden.

I en intervju med IT24 i höstas förutspådde Svenska Riskkapitalföreningens vd Marie Reinius att de svenska bolagen skulle vara högvilt nu när de internationella jättarna börjat förvärva igen, efter finanskris och högkonjunktur.

– Svenska it-bolag är intressanta, historiskt har Sverige gjort många exits till USA, vi har ett rykte om oss att vara duktiga på innovation. Dessutom har landet klarat sig bra i finanskrisen, vi har inga större konkurser, och det innebär att Sverige som marknad upplevs som stabilare, sa hon då.