Den 19 april lanserar RIM sin Playbook, som likt alla andra pekplattor ska utmana Ipad. Svenska TAT – som från och med 10 januari är en del av den kanadensiska jätten – har redan hunnit bidra med en hel del.

– För lite mer än två månader sedan blev vi RIM och vi är redan på god väg. Vi har två appar med i den första versionen, kalkylatorn och en bildbläddrare. Det är framför allt media- och kommunikationsappar som vi kommer att bygga i Malmö, säger Hampus Jakobsson, en av TATs grundare.

Det var i december som nyheten om att TAT förvärvas av RIM avslöjades.

Överlag öser Hampus Jakobsson lovord över sina nya kollegor och TATs nya ägare. Han säger att det finns en hel del skillnader, men att de är mindre än vad han hade förväntat sig.

– Det har gått extremt bra. I Kanada är de väldigt lika oss. Det är mycket mer som att jobba med svenskar så det går bättre än förväntat. RIM är dessutom ett väldigt entreprenöriellt bolag och jag tycker nästan att det är mindre struktur och färre led till beslut på RIM än på TAT, säger han.

Kulturkrocken var annars en av de största farhågorna med att stora RIM skulle köpa det lilla svenska teknikbolaget.

– När vi sade att ni är alldeles för stela så skrattade de bara. På RIM är det mer meritokratiskt. Är en idé bra så kör man. På TAT var det mer att man måste kolla budget innan man drog igång något nytt projekt.

Som vanligt när det gäller stora förvärv har det hänt en del på personalsidan. När RIM köpte TAT hade det svenska bolaget runt 180 anställda. Av dessa har 155 följt med till de nya ägarna. De som har slutat är enligt Hampus Jakobsson ett tiotal säljare och den personal TAT hade i Sydkorea, som bestod av 15 personer. Han säger dock att det även framöver ska bli en del ändringar, men av det positiva slaget.

– Vår plan är att anställa 40 personer fram till 1 februari nästa år. Vi har i alla fall 40 platser vi vill fylla inom mjukvaruutveckling och användargränssnittsdesign.

Även om den nya plattan Playbook lanseras officiellt den 19 april lär Sverige få vänta ett tag. Om Hampus Jakobsson får gissa tror han att den dyker upp här någon gång i sommar. Så här säger han om den framtida kampen med Apple och Ipad.

– Det är stor skillnad. Ipad handlar om mediekonsumtion, det här är en arbetspryl. RIMs devis är att om du sparar en timme så får du tid till något annat, medan Apples filosofi mer handlar om att du ska ta kål på den tråkiga timmen. Det är helt olika produkter, precis som på telefonsidan. Vill du kolla på video på resor är Iphone bättre, men vill du få saker gjort snabbt så är Blackberry bättre.

Även om han påtalar skillnaderna mellan plattorna finns det också en klar likhet mellan Apple och RIM.

– De senaste 15-20 åren har allt legat i mjukvaran, både för pc-branschen och internetbranschen. Idag är det bara RIM och Apple som kontrollerar sin egen mjukvara. Nokia har precis övergett sin och alla andra sitter i Androidbåten, säger Hampus Jakobsson.

När det gäller vilka kunder som ska lockas av den nya plattan är det som mycket annat på pekplattemarknaden ett relativt oskrivet blad.

– Jag tror att ungefär 60 procent av RIMs kunder är konsumentkunder. Men det är olika i olika länder. På vissa marknader är det företag som driver markanden.

Var placerar du in Sverige?
– Det blir intressant att se. Jag tror att det är en konsumentdriven marknad.