Ateas konferens Boot Camp, som äger rum på hotell Tylösand varje sommar, har blivit ett uppskattat inslag i it-branschen. Nu tar bolaget nästa steg och köper hela Hotell Tylösand, som alltså blir koncernens huvudkontor i södra Sverige.

Samtidigt tar musikprofilen Per Gessle, känd från popgruppen Roxette och storägare i Hotell Tylösand, plats i Ateas ledningsgrupp. Han blir platschef i Tylösand och väntas även spela en nyckelroll i bolagets offensiv mot små- och medelstora företag.

- Det känns väldigt roligt att få välkomna Per Gessle till Atea. Våra undersökningar visar att 93 procent av alla Sveriges småföretagare har minst en Roxette-skiva hemma i bokhyllan, kommenterar Lars Pettersson, vd på Atea.

Konkret innebär affären att Boot Camp nu utvecklas till ett året-runt-koncept, och hotellet i Tylösand till ett vilohem för utarbetade it-chefer.

Dit ska de kunna vända sig för ett par dagars vila och återhämtning, uppblandat med seminariepass och information om Ateas senaste erbjudanden.

Samtidigt inleds projektet att konvertera stranden i Tylösand till ett showroom för nätverksteknik och driftstjänster. Sex hundra meter nätverkskabel kommer att rullas fram och ett fyrtiotal HP-servrar placeras ut mellan sanddynerna.

- Vi skapar ett av Sveriges modernaste datacenter, och dessutom i friluftsmiljö. Utblåset från servrarna fungerar utmärkt som värmeelement för solbadare under kyliga vår- och höstdagar, fortsätter Lars Pettersson.

Per Gessle ser fram mot möjligheten att utveckla sin “livslånga passion för it-försäljning och systemintegration”:

- Nu kommer alla känslorna på en och samma gång, säger han.