Först var det TAT som förvärvades av Blackberry–tillverkaren RIM för att arbeta med deras Playbook som lanseras den 19 april.

Nu köper amerikanska Motorola ett annat svenskt teknikbolag, Dreampark, för att integrera deras lösning i bland annat Xoom, Motorolas svar på Ipad. För Dreampark innebär uppköpet att man kan göra offensiva satsningar även på marknader utanför Europa.

Dreampark startades i Norrköping för elva år sedan, då med affärsidén att göra portallösningar för stadsnät. 2006 fick bolaget sin första tv-operatör som kund och sedan dess har Dreampark blivit helt inriktat på mjukvara och portallösningar för just ip-tv.
Det har varit ett framgångskoncept.

2007 var omsättningen 13 miljoner och antalet anställda 13. 2009 var omsättningen uppe i 27 miljoner med en vinst på en miljon. 2010 års siffror kommenterar man inte i detalj men vd Per Skyttvall säger att det handlar om ungefär en fördubbling. Antalet anställda är just nu 47, med ytterligare ett 30-tal konsulter på heltid.

Fast nu arbetar de inte för Dreampark utan Motorola. Förra veckan blev det klart att Motorola köper bolaget för en okänd summa.

– Vi får inte kommentera beloppet, men det är klart att vi är mycket nöjda, annars hade vi inte sålt, säger Skyttvall.


Doldisar i Sverige. "Vi har inte haft behov av bred marknadsföring", säger vd Per Skyttvall. Foto: Kristina Sahlén

Dreampark har kanske flugit under radarna medialt, men bolaget har flera gånger varit på Deloittes lista över landets 50 snabbast växande teknikbolag och 2008 belönades man som ett av Europas 100 hetaste teknikbolag av tidningen Red Herring.

– Vi har inte haft något behov av bred medial marknadsföring i Sverige. Vi har bara en handfull kunder här och vi känner dem och de känner till oss, säger Skyttvall.

Trots att Dreampark konkurrerar med jättar som Microsoft, Nokia-Siemens och Alcatel har man lyckats mycket bra på den europeiska marknaden och har idag över 20 installationer ibland annat Tyskland, Irland, Spanien, Kroatien, Slovenien och Polen. Men för att ta steget utanför Europa krävdes nytt kapital.

– Vi har varit förhållandevis försiktiga med att ta in riskkapital, men nu hade vi valet mellan att antingen göra just det eller gå samman med en större spelare. Det känns som om Motorola passar oss bra, de satsar offensivt och verkar vara mycket säljinriktade. Det passar oss.

Idag har Dreampark produktutvecklingen i Linköping, support- och leveransavdelningen i Norrköping och ett säljkontor i Stockholm. Sedan flera år samarbetar man nära med digitalboxtillverkaren Kreatel i Linköping. Det bolaget köptes av just Motorola redan 2006 och det är på den vägen som amerikanerna lärt känna Dreampark.

Bolaget blir kvar där det är, i Östergötland. Eftersom intäkterna inte bara kommer från licensavgifter utan även konsulttjänster när mjukvaran ska implementeras och sedan underhållas finns ett behov av att växa personalmässigt allt eftersom man tar nya affärer. Skyttvall tror att man behöver anställa mellan 10 och 15 personer på kort sikt.

Dreampark ska nu ingå i den del av Motorola, Motorola Mobility, som börsnoterades i januari. Dreamparks mjukvara Dreamgallery ska integreras med Motorolas övriga produkter och erbjudanden, bland annat ska det användas för tv-tjänster på Motorolas surfplatta Xoom. Däremot ska mjukvaran inte användas för smarta mobiler i första skedet.

Innan affären med Motorola ägdes Dreampark av de tre grundarna Henrik Lindmark, Magnus Persson och Mattias Josephson samt riskkapitalbolagen Veronix Holding och Acacia Asset Management. Även Per Skyttvall samt några ur personalen har varit delägare. Såväl grundarna som Skyttvall blir kvar i bolaget.

– Det ska bli spännande att kunna förverkliga en del av de idéer vi haft men inte kunnat satsa på ordentligt. Med ett stort bolag i ryggen hoppas vi både på större resurser och lite större trygghet. Nackdelen blir väl kanske att vi blir lite långsammare i vissa lägen, eftersom besluten inte kan tas lika snabbt i en stor organisation. Men det återstår att se, säger han.