Teliasonera satsar från och med idag stort på det lila. Det är nämligen färgen som gäller för det nyskapade varumärket, som ska inkludera 18 dotterbolag.
Den nya identiteten, som lanserades redan 2009 i Teliasoneras dotterbolag i Eurasien, införs från och med idag även i dotterbolagen i Norden och Baltikum.
– Det här är ett naturligt steg i vår fortsatta utveckling. Samtidigt innebär vår starka lokala närvaro att vi förstår och har kunskap om de specifika kundbehov som finns på varje enskild marknad. Den nya visuella identiteten är ett uttryck för den här kombinationen, säger vd och koncernchef Lars Nyberg.
I samma veva går bolaget ut med ett prisoffensiv i Norden och Baltikum.
– Idag sänker vi priset för dataroaming i Norden och Baltikum med 90 procent. Det är vårt sätt att visa våra kunder vilka möjligheter vi kan erbjuda genom att kombinera vår internationella styrka och lokala närvaro, säger Lars Nyberg.
Totalt beräknas satsningen på det nya varumärket kosta runt 250 miljoner kronor.