Som IT24 tidigare har skrivit har det svenska webb-tv-företaget Qbrick stora planer för Europa. Just nu är bolaget på väg att etablera sig i land nummer två utanför Norden.

– Vi fullföljer vår strategi. Just nu tittar vi på Frankrike, Tyskland och Nederländerna. I Spanien är vi redan genom att vi köpte det finska bolaget Cantenna, som har en verksamhet i Madrid där de har en del spännande klunder som till exempel fotbollklubbarna Athletic Bilbao och Valencia, säger vd Eric Matsgård, som idag befinner sig i Paris.

Ska ni köpa er in där också?

– Det finns lite olika varianter. Vi har en del olika möten här nere. Vi letar efter investerare nu för att få Qbrick att växa i Europa.

Att det är just Frankrike och Tyskland som är aktuellt just nu har flera anledningar:

– Vi har gjort en analys där vi har mätt storlek på marknaden samt mognad. England ligger egentligen lite längre fram, men där är det betydligt större konkurrens eftersom många amerikanska bolag finns där, säger han.

Oavsett om det blir Frankrike eller Tyskland som blir först så kommer tyngdpunkten att ligga på det som har funkat bäst hemma i Norden.

– Vi siktar på de segment där vi är mest lönsamma. Det är framför allt banker, försäkringsbolag och retail, det vill säga företag som har verksamhet på många olika ställen. Samt även stora konsumentvarumärken, som ofta har en stor marknadsföringsbudget.

Tack vare förvärven har Qbrick fortsatt att växa. Eric Matsgård räknar med att bolaget kommer att omsätta närmare 150 miljoner i år och ha runt 90 anställda. Och det är framför allt två segment som växer.

– Det ena är det klassiska webb-tv-segmentet, men det som växer mest lönsamt är företagssidan, där företag börjar använda video i både extern och intern kommunikation. Det är många som är nyfikna på det och det finns inte så många bolag av den typen idag.