Frågan är om inte bröderna Ulf och Bo Andersson var de gladaste spelutvecklarna på hela E3-mässan i Los Angeles för några veckor sedan. 2009 gjorde de en spektakulär konkurs med sitt företag Grin. Grin hade då 250 anställda och gjorde spel åt storförlag som Sega, Capcom och Square Enix. Men lågkonjunktur, dålig tajming och kanske även bristande kvalitet gjorde att företaget gick omkull.
- Det var ett trauma, inget snack om saken. I Sverige är det något fult att göra konkurs, nästan som om man är en brottsling. Så kändes det för oss, som om vi gjort något dåligt mot alla anställda, säger Bo Andersson som var vd på Grin.
- Men det gjorde vi ju inte, vi vågade satsa och tänka stort och gav massor av människor chansen att få jobb i spelbranschen. I USA skulle man se hela Grin-historien som en merit, i Sverige känns det inte så.
- Huvudskälet till att Grin gick omkull var lågkonjunkturen. Vi fick inga pengar från våra uppdragsgivare och kunde inte betala ut löner eller betala våra omkostnader. Det var omständigheter som låg helt utanför vår kontroll.
Men nu är alltså bröderna Andersson tillbaka, i ungefär samma roller som tidigare fast i mindre format med nya företaget Overkill. Bo är fortfarande affärsmannen och Ulf är den gudabenådade teknikern och spelmakaren. Fast till sin hjälp har de numera bara 20 personer, i princip alla från Grin. Viss tillväxt räknar man med, men Overkill ska aldrig komma i närheten av Grins storlek.
- Det tog bara tre dagar efter konkursen innan vi valde att satsa på spelutveckling igen. Vi insåg att antingen kunde vi ägna hela livet åt att försöka laga det som gått sönder eller så kunde vi starta något helt nytt. Vi valde det senare.
Bröderna behövde dock inte starta från noll, för tekniken som utvecklats på Grin ägdes av ett annat bolag som inte ingick i Grin. Däremot ville de göra något helt nytt i spelväg.
- Alla vill göra action onlinespel där man samarbetar, men bara några få har vågat. Det är en svår och riskabel produktion helt enkelt. Men vi ville göra något vi både tyckte var kul att spela och kul att utveckla, därför satsade vi på den genren. Det är därför vi är tillbaka i branschen, för att det är så jäkla kul.
Spelet heter Payday är ett actionspel där man samarbetar på ungefär samma sätt som i Left4Dead. Fast här slåss man inte mot zombier utan försöker råna en bank tillsammans i en scenarier som ändras dynamiskt allt eftersom man spelar.
- Vi visste ju att spelidén var bra och vi fick det bekräftat när vi gick till Sony och pitchade det. Det högg direkt. Vi kommer inte att arbeta uteslutande för Sony, men Payday blir exklusivt för dem, säger Bo.
Spelet släpps enbart för digital nedladdning, och eftersom det är Sony kommer de finnas på Playstation Network för Playstation 3 och Sony Online för PC.
- Responsen har varit fantastisk. Folk gillar verkligen spelet. Det känns så otroligt kul. Det är vår egen payday nu, säger Bo Andersson med E3:s bredaste leende.