IT24 har tidigare uppmärksammat webbföretaget Flattr, som enligt egen utsago sysslar med "sociala mikrobetalningar". Bolagets webbtjänst gör det enkelt att donera - "flattra" - pengar till innehåll på webben som användaren vill visa uppskattning för. Konceptet är en vidareutveckling av logiken i Facebooks gilla-knapp och syftar, enligt grundarna, till att skapa nya intäktskällor för kreatörer på nätet.
Nu inleder Flattr ett samarbete med Bredbandsbolaget. De tusen första Bredbandsbolaget-kunderna som registrerar sitt Flattr-konto via Bredbandsbolaget får 50 kronor i månaden i tre månader att "flattra" för.
För Flattr är samarbetet en stor chans att nå nya kunder och en bredare publik än tidigare:
- Vi har testat tjänsten på flera marknader under en period och är tacksamma för de positiva reaktioner vi fått från både användare, kreatörer och press. Nu är vi mogna att ta nästa steg och nå bredare målgrupper i Sverige, skriver Linus Olsson, en av grundarna till Flattr, i ett pressmeddelande.
Bredbandsbolaget, som ingår i Telenor-koncernen, har en historia av att arbeta med lovande svenska it-startups. Både musiktjänsten Spotify och filmtjänsten Voddler har tidigare haft samarbeten med bolaget.
- Bredbandsbolaget söker ständigt efter nya innovativa tjänster som motsvarar våra kunders efterfrågan på att uppleva mer på nätet. Flattr är ett nytt och enkelt sätt för individen att visa uppskattning för digitalt innehåll och stödja dem som producerar den nytta och det nöje vi alla konsumerar, skriver Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget.
Den första versionen av Flattr lanserades år 2010, skapad av Linus Olsson och Peter Sunde, tidigare frontfigur för den kontroversiella fildelningssajten The Pirate Bay.