Det var i slutet av 2010 som kinesiska ZTE släppte androidtelefonen Blade i Sverige. Telefonen lanserades med en aggressiv prislapp på under 2 000 kronor i ett försök att ta marknadsandelar på stekheta smartphonemarknaden.

Nu, med facit i hand, konstaterar bolaget att strategin har fungerat. ZTE Blade har sålt i över 120 000 exemplar på den nordiska och baltiska marknaden, vilket är långt bättre än vad tidigare ZTE-telefoner mäktat med.

– Det är en väldigt bra siffra oavsett leverantör. Blade ger mycket för pengarna och verkar gå hem i många olika segment, säger ZTEs Nordenchef Thomas Granström till IT24.

ZTE Blade är också den första telefonen som ZTE säljer på bred front genom distributörsledet, det vill säga till oberoende återförsäljare och inte bara direkt via mobiloperatörerna. Det är distributören Brightpoint som sköter leveranserna i Norden, bland annat till återförsäljaren Dustin.

ZTE har ambitiösa planer på mobilmarknaden. Inom två år vill bolaget stå för tio procent av smartphoneförsäljningen i Norden, säger Thomas Granström. För att nå dit gäller det att få ut fler modeller på marknaden, menar han.

Runt hörnet väntar nästa smartphonelansering i form av ZTE Skate, en mer avancerad telefon som ska ge ZTE fotfäste bland de dyrare produkterna.

– Där kommer vi att klättra lite grann sett till specifikationerna. Vi vill nå ett bredare kundsegment och komma uppåt i åldersgrupperna, säger Thomas Granström.

– Innan året är slut kommer vi också att lansera uppföljare till både Blade och Skate, fortsätter han.

Fortfarande fokuserar dock bolaget helt på konsumentmarknaden och volymförsäljning via de stora återförsäljarna. Några planer på att slå sig in på företagsmarknaden finns inte i dagsläget, säger Thomas Granström.