Amerikanska Starbucks Coffee sysslar med vad som i affärsvärlden kallas för cluster bombing.
När bolaget vill in i en ny stad så köper det upp alla tänkbara lokaler. Starbucks-caféer öppnar i nästan varje gathörn.
Fiken ligger så nära att de kannibaliserar på varandras försäljning. Men också på konkurrenterna. Alla förlorar pengar. Men få klarar lika stora förluster som Starbucks gör.
Det är bara en tidsfråga innan konkurrenterna är ihjälsvultna. Då bommar Starbucks igen några av sina egna lokaler och fortsätter driva de som finns kvar med vinst.
Det var något liknande som svenska Onoff råkade ut för.
För ett par år sedan bestämde sig både tyska Mediamarkt och norska Elgiganten, som ägs av brittiska Dixons, för att ta över Sverigemarknaden. Kosta vad det kosta ville. Båda är enorma, internationella storföretag. Båda har många, många miljarder kronor i kassan att slåss med.
Sedan dess har hemelektronikbranschen präglats av absurt pressade priser och ohållbar expansion. I princip samtliga aktörer förlorar stora pengar. Till slut klarade inte familjeägda Onoff av att slåss med jättarna längre.
Det är sorgligt. Onoffs grundare Hans Westin och partnern Sten Schröder förtjänar att lyftas fram för sin entreprenörsgärning. Tillsammans har de byggt ett rikstäckande miljardföretag (Onoff omsätter drygt 3 miljarder kronor. Det är ungefär hälften så mycket som Saab) och skapat ett av hemelektronikbranschens mest kända varumärken. För bolagets 900 anställda är konkursen en tragedi.
För branschen kom inte kollapsen som en överraskning. Att någon måste bort från hemelektronimarknaden har varit en länge vedertagen sanning.. En marknad där i princip alla aktörer förlorar pengar är inte hållbar.
En sak är i alla fall säker: Det här är precis den utveckling som jättarna Mediamarkt och Dixons har planerat för. Att en, kanske flera av de lokala spelarna går omkull finns inskrivet i deras strategidokument för den svenska marknaden sedan länge.
Likaså kommer Onoffs kollaps ofelbart att leda till högre priser på den svenska hemelektronikmarknaden. När konkurrensen är eliminerad är det slut på de vansinniga reapriserna även i Mediamarkts och Elgigantens butiker.
För då vill ju de, likt Starbucks, skörda framgångarna av sin bombräd över Sverige.