Analysföretaget Strategy Analytics publicerade i fredags en rapport som visar att Nokias marknadsandel inom smarta mobiltelefoner under det andra kvartalet stod på 15,2 procent, ett kraftigt fall från en marknadsandel på 38,1 procent samma period året innan.

Apple tar nu ledningen med en marknadsandel på 18,5 procent under årets andra kvartal, en ökning från 13,5 procent under det andra kvartalet i fjol. Samsung tog ett jättekliv från marknadsandel på fem procent under det andra kvartalet 2010, till 17,5 procent under samma period i år.

Siffrorna visar att det kan bli en tuff kamp om förstaplatsen mellan Apple och Samsung under det tredje kvartalet.

Enligt Neil Mawston på Strategy Analytics måste Samsung höja sin närvaro på marknader som USA, Japan och Storbritannien. Dessutom måste företaget kontinuerligt uppgradera operativsystemen på sina smarta mobiltelefoner. Han anser även att Samsung måste erbjuda molntjänster likt Apples kommande Icloud.

– Samsung behöver en tredelad strategi för att kunna möta konkurrensen från Apple och Nokia under nästa år, säger Neil Mawston till Wall Street Journal.

Strategy Analytics rapport visar att det skeppades 110 miljoner smarta mobiltelefoner under årets andra kvartal, en ökning från 62,4 miljoner skeppade enheter under samma period året innan. Smarta mobiltelefoner står nu enligt Strategy Analytics för 30 procent av den totala mobiltelefonmarknaden.