När Google lanserade sin första egna mobiltelefon Nexus One togs det kontroversiella beslutet att helt skippa den traditionella försäljningskanalen. All försäljning gick direkt via Google, medan världens telekomåterförsäljare snällt fick stå bredvid och se på.

Nu, efter Googles köp av Motorola Mobility, växer oron för att en liknande situation ska uppstå igen. I nuläget vet ingen hur Google kommer att distribuera Motorolas mobiltelefoner – och om branschen kommer att få vara med på ett hörn eller ej.

Med det sagt är optimismen stor i branschen efter veckans storaffär. Motorola har nyligen gjort comeback på mobilmarknaden i Sverige, efter en lång tids frånvaro. Googles förvärv kommer att ge bolaget ytterligare skjuts på den svenska marknaden. Det är samtliga branschföreträdare som IT24 talat med överens om.

– Motorola har kommit med mycket intressant hårdvara på sistone. De som har sagt att de har gjort sitt för länge sedan får garanterat äta upp det nu, säger Jojje Måbrant, vice vd på Dialect.

För svenska återförsäljare kommer effekterna att låta vänta på sig. Motorola är fortfarande en liten spelare på den svenska mobilmarknaden.

– Än så länge påverkar det väldigt lite. Men om det innebär nya produkter snabbare från en tillverkare som inte varit verksam här på många år så är det bara positivt.

Daniel Lindholm, vd på The Phone House, tror också att Motorola kommer att kunna dra nytta av en Google-effekt.

– I Sverige har vi en bild av att Motorola inte är så stora längre, men det ser helt annorlunda ut i övriga världen. För oss innebär det här sannolikt att man kommer att ha ett mer komplett erbjudande än tidigare, och ur den aspekten ser vi bara fördelar, säger han.

Han påpekar att mobilmarknaden är mer öppen för nya aktörer idag än tidigare. Framför allt eftersom att varumärket inte är lika viktigt för kunderna längre. Idag är det nästan bara operativsystemen som styr.

– Varumärkesbarriären är lägre än tidigare. HTC har till exempel tagit sig in väldigt snabbt på marknaden.

Fakta

Det var i början av 2010 som Google lanserade den egna, ”officiella” Android-telefonen Nexus One i samarbete med HTC. Bolaget valde att enbart sälja telefonen genom sin webbshop och alltså inte via återförsäljare.

Snart stod det klart att försäljningen landat långt under målen. Google erkände senare att man underskattat bland annat behovet av kundservice, vilket vanligen sköts av leverantörernas partnerföretag.