Acer minskade sin svenska pc-försäljning med hela 54,9 procent under andra kvartalet. Även på global nivå visade det sig bli ett katastrofkvartal.

– Marknaden har backat överlag. För vår del hade vi under Q3 och Q4 för stort fokus på införsäljning. Det har vi behövt ta hand om, och det har vi gjort nu. Stora delar av de investeringar vi har gjort har handlat om att komma tillrätta med det, anger Marco W-Andresen som förklaring till skräcksiffrorna.

IT24 har vid flera tillfällen skrivit om det pc-berg som vuxit ute hos distributörerna och som tvingade Acer att agera i en dyrköpt historia i början av sommaren.

Med facit i hand står det alltså helt klart att Acers strategi, som har sågats av kanalen, har misslyckats kapitalt. Det har nu också fått bolaget att agera och lägga om kurs.

– Nu har vi en helt annan strategi där vi går från sälj-in-fokus till sälj ut-fokus. Det innebär att vi säljer mindre batchar till alla, men att vi gör det oftare, och därefter säljer in i takt med utsäljet. Med den tidigare strategin sålde vi kvartalsvis till våra partners. Det här är en mer resurskrävande modell och är en av anledningarna till att vi nu behöver mer personal, säger Marco W-Andresen.

Personalsidan är en annan del som har varit turbulent. I våras skrev IT24 om att en fjärdedel av den svenska personalstyrkan valde att lämna bolaget. Under sommaren har det återigen varit en del interna ändringar.

Tidigare Sverigechefen Alessio Villa, som flögs in från Italien för att leda den svenska skutan, lämnade sin post den 1 juli. Han är numera regionchef för Grekland, Israel, Cypern och Malta. I samband med det tog Marco Andresen över som ensam Sverigechef.

Alessio Villa är inte den enda som har slutat under sommaren. Under våren gjorde Acer en rekryteringsräd hos retailkedjorna, där man bland annat tog in en av Sibas försäljningschefer, Xerxes Malekani. Hans sejour hos den taiwanesiska pc-jätten blev dock inte långvarig, utan han har redan sökt sig vidare.

– Vi har har hittat en del ny personal, men vi kommer inte att ta in någon i hans roll, säger Marco Andresen.

Xerxes Malekanis ansvarsområden var Dustin, Onoff och telekomprodukterna. Dustinansvaret flyttas nu över till distributörsansvarige, telekomdelen tas över av Finlandschefen Jari Virta och någon Onoffansvarig behövs knappast längre efter konkursen.

Men Acer har som sagt även utökat säljorganisationen, men deras nya modell krävr att den växer ytterligare.

– Under sommaren har vi fått in två nya key acconut-säljare, vilket innebär nästan en fördubbling av styrkan. Men vi är fortfarande på jakt efter fler, säger Marco Andresen.