När sommarförsäljningen för pc summeras är det en chock för den svenska marknaden. Nedgången är på 30 procent, enligt analysföretaget Gartner – vilket innebar att den svenska marknaden tog mer stryk än jämförbara länder.

Det är tydligt att det är privatpersoner som står för största delen av minskningen.

Konsumenterna går i dubbla grubblerier: Dels tvekar många om att köpa nytt på grund av att ingen vet var turbulensen på de finansiella marknaderna slutar, dels överväger många att köpa en pekplatta i stället.

Stefan von Stein, marknadsdirektör på återförsäljaren Dustin, är en av de som märkt av konsumenternas tvekan.

– Det är en osäkerhet i konjunkturen just nu. Det studsar upp och ner på börsen, experterna uttalar sig åt olika håll. Det skapar osäkerhet och kan göra att många väntar med investeringarna, förhoppningsvis klarnar det inom närmaste månaden.

Jonas Elmgren, Norden-vd på distributören Tech Data, säger:

– Den svenska pc-marknaden har historiskt vuxit i takt eller bättre än BNP. I år är första gången som den korrelationen inte gäller. Svenskarna spenderar inte just nu sina pengar på prylar i samma utsträckning och det har en inverkan på hela retailhandeln, som gått dåligt.

– Men det beror också på ett formfaktorskifte, där efterfrågan går från bärbara pc till smarta telefoner och surfplattor. Det förklarar också varför pc-försäljningen är särskilt dålig i Sverige. Vi är duktiga på att ta till oss nya tekniker, och därför ligger vi långt framme i användadet av smarta telefoner och surfplattor.

Största smällen har annars den asiatiska leverantören Acer tagit – där försäljningen minskade med hela 54 procent (se separat artikel). Även Asus tog mycket stryk och backade med 40 procent. Den enda av de stora som ökar försäljningen är Apple, även exklusive pekplattorna.

Raset på den svenska pc-marknaden bekräftas av siffror från analysföretaget IDC. Enligt deras siffror minskade försäljningen av bärbara och stationära pc med 20 procent under andra kvartalet medan netbookförsäljningen rasade med 60 procent.

– Där var det ett mycket stort ras. Situationen är dramatisk när det gäller bärbara datorer till konsumenter. Det beror på att konsumenterna väljer surfplattor och smarta telefoner i stället för bärbara, säger Nils Molin på IDC.

Även i IDCs mätningar backar alla leverantörer utom Apple.

Nils Molin tror att pc:n i framtiden får allt större konkurrens från andra typer av produkter. Dels pekplattor och smarta telefoner, men också från olika molnbaserade lösningar, där det inte behövs någon lokal hårddisk.

– Förlorarna i den här utvecklingen är naturligtvis de traditionella pc-leverantörerna, som får se sin marknad krympa, säger Nils Molin.