De har målats upp som det största hotet mot pc-branschen. Nu finns det svart på vitt. Enligt analysföretaget GFKs senaste statistik skedde en försäljningsexplosion under sommaren. I juli såldes över 30 000 enheter, vilket är nästan en 70-procentig ökning jämfört med början av året.

Siffrorna står i skarp kontrast mot den senaste tidens pc-försäljning, som rasade med 30 procent under årets andra kvartal.

En rundringning bland återförsäljare och distributörer visar att företagen börjat köpa pekplattor i större utsträckning. Tidigare har mottagandet varit svalt, men nu växer intresset.

– De senaste månaderna har det gått riktigt snabbt, säger Torbjörn Jonsson, ansvarig för Apple-produkter på systemintegratören Atea.

Statistik från analysföretaget GFK visar att försäljningen av pekplattor har fördubblats under sommaren.

– De pekplattor vi fått in har sålts omgående. Mycket av det har gått till konsumenter, men nu har även företagen fått upp ögonen för dem och tillgången har blivit bättre, säger Robert Andersson, affärsområdeschef för Appleprodukter på Ingram Micro.

GFKs försäljningsstatistik gäller pekplattor generellt, men det är Apples Ipad som står för merparten av försäljningen.

– Det finns egentligen ingen efterfrågan på något annat. Apple har ett stort försprång på konkurrenterna, säger Robert Andersson.

Företag köpte tidigare bara in ett fåtal pekplattor i testsyfte. Nu hoppas återförsäljarna att testperioden är över.

– Till en början skaffade företag Ipad utan att egentligen veta vad de skulle användas till. Nu börjar de verkligen användas i nyttoprojekt, säger Torbjörn Jonsson.

Enligt honom används plattorna där företagen har ett behov av att vara mobila, till exempel i fältarbeten och försäljning ”på golvet”.

– Ett allt vanligare användningsområde är att distribuera och komma åt handlingar genom Ipad. Ett annat är mobila fältarbetsplatser, säger Torbjörn Jonsson.

Nu när både tillgången och försäljningen tar fart tror Robert Andersson att framtiden är ljus.

– 2012 blir pekplattans år.