Det började som ett hobbyprojekt för några studenter i Skellefteå 2008. Hobbyn har blivit spelstudion Arrowhead som i år omsätter mellan sju och tio miljoner.

Deras spel Magicka är en mix av rollspelsaction- och strategispel med en rejäl dos humor. Det säljs bland annat på nedladdningsportalen Steam och har sedan det släpptes i januari sålt en bra bit över 800 000, miljongränsen passeras i november.
Det är en imponerande prestation.

– I våra mest optimistiska uppskattningar hoppades vi på att sälja 300 000 spel, men att nå en miljon är ju helt fantastiskt. Det är något som de flesta spelutvecklare bara kan drömma om, säger Johan Pilestedt.

Det var han och kompisen Emil Englund som först bestämde sig för att göra ett spel. Tillsammans med ytterligare några kompisar på Luleå tekniska universitets Skellefteåfilial knåpade de samman en miniversion av Magicka och ställde upp i Swedish Game Awards 2008. Och vann.

Prissumman på blygsamma 35 000 kronor räckte inte för att bekosta några löner, men väl några flygbiljetter till Stockholm för att prata med intresserade förlag.

– Fast vi bestämde oss för att göra spelet själva. Det gick inte att kombinera med studierna utan vi insåg att vi behövde starta ett företag - namnet blev Arrowhead - och satsa heltid på spelutvecklingen. Vi räknade med att fem personer skulle kunna göra klart spelet på ett halvår.

Så blev det inte. Det tog två år och krävdes åtta personer.
– Efter ett halvår var våra sparade pengar och lån från föräldrar slut, så vi insåg att behövde hjälp. Hade man varit lite mindre norrländsk och envis så hade man väl fattat det tidigare, säger Pilestedt.

Hjälpen kom från spelförlaget Paradox, som även kommer vara förlag för bolagets närmast kommande titlar. När spelet, efter flera förseningar, väl släpptes blev det en omedelbar succé och gick upp förstaplatsen på Steams försäljningslista. Det vill inte säga lite, eftersom Steam är den överlägset största nedladdningsportalen för pc-spel.

Exakt hur mycket spelet dragit in är svårt att säga. Spelet kostade från börjar 10 euro på Steam, men är nu sänkt till 5. Det finns en Magickasamling som även innehåller diverse tillägg till spelet som säljs för drygt 12 euro. Men om man för enkelhetens skull säger att snittpriset är 7,5 euro, så kommer det hamna på en total försäljning på 7,5 miljoner euro när miljongränsen passeras. (Uträkningen får tas med en stor nypa salt, för spelet säljs även via portalen Gamers Gate där man idag får ge 92 kronor för grundspelet och 229 för Magicka Collection. Dessutom ingår inte de olika speltilläggen i den miljonen sålda spel, och på dem varierar priset från 9 till 46 kronor.)

Av det går ungefär 70 procent till förlag och spelutvecklare. Hur man än räknar blir det mycket pengar till både Paradox och Arrowhead.
Inte fy skam för ett skolprojekt.

– Jag vet inte vad vår omsättning kommer att hamna på i år, men någonstans mellan sju och tio miljoner. Förra året var den några hundra tusen. Det är en väldigt skön sak att kunna säga och det är också en väldigt skön sits för företaget och alla anställda, säger Pilestedt.

Idag har Arrowhead tolv anställda. Det ägs av Johan och hans fyra medgrundare.

– Vi kommer nog att växa ytterligare, men jag tror aldrig vi kommer att bli fler än 30 anställda. Vi ska jobba med den här typen av spel, men då kan vi driva flera projekt samtidigt. Det vore bra för tryggheten. Vi behöver flera spel för att överleva långsiktigt.

Planen för de närmaste åren är att ha Magicka som en trygghet, att fortsätta göra innehåll till spelet och så småningom utveckla ett Magicka 2. Men under tiden ska man också ta fram helt nya spel, helst utan fantasyinslag.

– Men det kommer fortfarande vara ett spel för gamers. Jag tror på att göra smala spel. Det finns så oerhört mycket spelare där ute att man kan vara framgångsrik även fast man är smal. Man behöver inte sälja en miljon spel för att tjäna bra, det räcker med några hundra tusen.

Från ha drivit ett ganska kaotiskt projekt under 2008 har nu Johan Pilestedt blivit vd och creative director för bolaget. Med tolv anställda kommer helt annat ansvar och andra arbetsuppgifter än när de bara var fem delägare.

– Det är något jag tar allvarligt på. Vi vill inte vara ett spelföretag med projektanställda som har otrygga arbetsförhållanden och som får jobba som galningar emellanåt. Vi vill att det ska vara som ett vanligt, tryggt men roligt jobb.

Med en miljonsäljare som premiärspel har man alla förutsättningar att lyckas med just det.