I somras tvingades Onoff kasta in handduken efter flera år av priskrigande med de andra retailkedjorna. Media Markt har knappast varit försynta i sin Sverigeetablering, som har skett i form av prispress och ständiga bataljer med framför allt Elgiganten.

Sverige-vd Mikael Hagman är naturligtvis nöjd med att ha blivit av med en konkurrent, men samtidigt ifrågasätter han bilden av att det skulle vara Media Markts fel att Onoff gick i konkurs.

– För oss är det inte viktigt att de går i konkurs, men naturligtvis innebär det en konkurrent mindre. Och visst, vi vill helst att folk ska flytta sig ur vår väg. Men jag kan inte acceptera att det skulle ha varit vårt fel. Det är inte vårt fel att de var så dåliga på att klamra sig fast vid vad de gjorde. De hade alla chanser, säger han.

För Media Markt har strategin för att etablera sig i Sverige varit tydlig: full fart framåt med allt vad det innebär. Att konkurrenter tvingas ge upp kan naturligtvis bli ett resultat av en sådan strategi.

– Det är naturligtvis en rimlig konsekvens av att två har kört, då blir det jobbigt för de andra. Men man kan inte bygga en strategi på det. Ansvaret för konkursen är mer i händerna på Onoff. Om det är omöjligt att hitta lönsamhet får de väl välja en annan position och en annan marknad. Titta på exempelvis Audio Video. De väljer orter där vi aldrig kommer att finnas och de gör det bra.

Tycker du att ni har fått oförtjänt kritik i samband med konkursen?

– Vi var de enda som namngavs. Det är naturligtvis smickrande eftersom det betyder att vi har den position vi vill ha. Men vi kan som sagt inte se till att någon går i konkurs. Det är inte vårt jobb och det ligger inte i vårt intresse. Det hade varit ärligare om de hade sagt att de inte hittar en plats i marknaden.

Onoff var dock inte ensamma i retail-Sverige om att förlora stora pengar. Media Markts etablering i Sverige har varit ett rent frosseri för den som gillar röda siffror. Men Mikael Hagman säger att man följer planen.

– För oss är det en medveten strategi. Vi har valt den positionen och har en tydlig plan för hur vi ska bli marknadsledande i Sverige och vi vet ungefär vad det kommer att kosta. Man måste ha en längre horisont. Jag brukar ta exemplet med våra hyreskontrakt. Vi skriver tio plus tio år. Det är den horisonten vi har.

I samband med konkursen blev Media Markt inte bara av med en konkurrent. Det innebar också en möjlighet att rekrytera personal från Onoffs huvudkontor.

– Det finns väldigt mycket kompetens där och vi hade möjligheten att rekrytera två personer. Det passar väldigt bra, inte minst med vår satsning på e-handel, säger Mikael Hagman.

Där syftar han på Magnus Pettersson, som har ansvarat för e-handel och företagskunder på Onoff. Han kommer alltså att få en nyckelroll på Media Markt. Dessutom har inköpschefen Per Kjellin gått samma väg.

– Pelle känner jag väldigt bra. Vi har jobbat tillsammans tidigare. Han kommer att få en roll mellan inköp och försäljning.

På vilket sätt märks det att Onoff är borta?

– Vi har haft en svag, ökande trend, men det är verkligen inget dramatiskt. Innan de klappade igen så sålde de av mycket och det mattade av marknaden lite. Men sedan dess har vi sett en stigande trend i antalet kunder.

I våras skrev IT24 om att Media Markt sjösatte ett besparingspaket. Men under hösten och vintern är det återigen dags för en offensiv med nya butiksöppningar, bland annat ska prestigebutiken i Gallerian i Stockholm öppna.

– Vi har ett helt pärlband med öppningar som vi ska göra. En bit in i julhandeln kommer vi att smälla på stort med fyra öppningar, i Luleå, Kristianstad, Gallerian och Länna.