Inför varje lansering dyker de unisona hyllningarna upp, men alla stämmer inte in i jubelkören.

För återförsäljarna innebär en ny Iphone en hel del affärer, men i samma veva ökar kraven från kunderna medan återförsäljaren står där maktlös att påverka vad som sker och utan att kunna ge ett tydligt leveransbesked.

– Det sliter livet ur oss återförsäljare. Så fort det skrivs om ett lanseringsdatum ringer det kunder och vill ha fem telefoner. Bara för att det kommer ett besked om att de ska finnas ute så tror kunden att det är så. Så är det inte. Inte när det gäller Apples produkter, säger Dragan Petrov, storkundssäljare på telekom­återförsäljaren N-link.

– Den svenska marknaden prioriteras inte riktigt och de säger inte när produkterna kommer och inte hur många som kommer.

Det är på ett Appleevent i dag som den nya telefonen väntas lanseras. Ska man tro Dragan Petrov får de svenska kunderna vänta till 2012 med att köpa den nya Appleluren.

– Det finns inte en chans att den kommer under hösten. Jag har slagit vad med inköparen hos en av våra större kunder om att den inte kommer till Sverige under 2011. Visst, den kanske lanseras i år, men det innebär att den finns någonstans i Amerika.

Dragan Petrov exemplifierar med hur det var vid Apples senaste telefonlansering i Sverige.

– När Iphone 4 kom var det rena skräcken. Vi hade kunder som väntade i mer än tre månader innan telefonen kom. Och det finns ingen att prata med som kan lämna ett besked. Sedan får man höra ett datum, men så visar det sig att det inte kommer något alls det datumet. Visst, jag gillar produkterna, men problemet är att det blir så haussat när det kommer något nytt.

Att det är Apple som dikterar vill­koren är ingen ny situation för återförsäljarledet. Tvärtom så är bolaget känt för att detaljstyra och peta in i minsta detalj.

– Jag vet att det är riktigt hårt reglerat att sälja Appleprodukter. De får inte vara konkurrensutsatta mot andra produkter och de måste kosta en viss peng när man köper dem, säger Dragan Petrov om några av Apples tydligaste krav.

En annan aspekt av Appleförsäljningen, som IT24 har skrivit om förut, är marginalerna, som knappast kan beskyllas för att vara höga.

– Visst tjänar vi pengar på Iphone eftersom vi säljer stora volymer, men det är inte som med andra märken där prissättningen är fri. Iphone är konkurrensreglerande på så sätt att telefonerna inte får kosta olika mycket hos återförsäljarna eller operatörerna. Det är ett av Apples tydligaste krav.